Begravningsavgift

Kyrkorådet skall på kyrkofullmäktiges uppdrag driva och förvalta begravningsverksamheten inom Tibro och Ransbergs församlingar. Uppdraget omfattar även tillhörande serviceverksamhet. Begravningsverksamheten finansieras med begravningsavgiften medan serviceverksamheten skall vara självfinansierad.

Alla som är folkbokförda i Sverige betalar begravningsavgift via skattsedeln. Begravningsavgiften är öronmärkt och finansierar kyrkogårdsförvaltningens begravningsverksamhet. Det innebär att endast vissa av kostnaderna vid en begravning behöver betalas av dödsboet. Begravningsavgiften i Tibro pastorat är 27 öre per skattekrona.
För denna avgift har alla rätt till följande tjänster, oavsett var i landet begravningen äger rum.
• Gravplats på allmän begravningsplats under en tid av 25 år
• Gravsättning
• Lokal för förvaring och visning av den avlidne
• Lokal för begravningsceremoni utan religiösa symboler
• Transport av kistan från den anvisade lokalen för förvaring av stoftet till begravningsceremoni,  krematorium och begravningsplats
• Kremering
• Vård och underhåll av kyrkogårdens allmänna ytor och dess kulturhistoriska värden

Dödsboet bekostar:
• Kista och urna
• Svepning
• Kistdekorationer
• Annonsering
• Transport från hem/sjukhus till lokal för förvaring eller begravningsceremoni
• Begravningsceremoni (Är man medlem i Svenska kyrkan ingår begravningsgudstjänsten i kyrkoavgiften.)
• Minnesstund
• Gravsten
• Gravskötsel

Begravningsombud
Länsstyrelsen utser begravningsombud. Enligt Begravningsförordningen ska ombudet bland annat skaffa sig kännedom om hur begravningsverksamheten är organiserad och hur den utförs för dem som inte tillhör Svenska kyrkan.

Begravningsombudet för Tibro pastorat kan du söka via Tibro kommuns hemsida, http://www.tibro.se/