Svenska kyrkans familjerådgivning

Svenska kyrkans familjerådgivning är till för alla som har svårigheter i sina nära relationer. Familjerådgivningen drivs i S:t Lukas dalarnas regi i Falun. Den vänder sig till er som är gifta eller sammanboende, till er som är skilda eller på väg att skiljas, till dig som gått igenom en separation och till dig som har svårigheter i kontakten med dina närmaste.

Det kan finnas många skäl till att vilja tala med någon i lugn och ro. Kanske har vi svårt att tala med varandra i relationen, vi undrar vart känslorna har tagit vägen, vi bråkar ofta, en av oss har träffat någon annan. Någon av oss har varit otrogen, det sexuella samlivet fungerar inte. Vi funderar på att skiljas, vi är i kris efter en skilsmässa, det är svårt att vara förälder eller styvförälder eller en närstående har dött.

Du måste inte vara troende för att söka hjälp. Kyrkans familjerådgivning har respekt för varje människas tro och livsåskådniing. Om och när dessa frågor kommer upp i samtalen är familjerådgivaren beredd att tala om dem.

Samtalen sker under sekretess. Familjerådgivningens medarbetare har tystnadsplikt och för inte heller journal. Du kan därför vara helt anonym om du vill.

Familjerådgivarna gar gedigen kompetens. Vi är utbildade socionomer, präster eller psykologer med fortbildning inom psykoterapi, par och familjerådgivning och livsåskådningsfrågor.

Svenska kyrkans familjerådgivning i Falun drivs i S:t Lukas Dalarnas regi. Verksamheten finansieras av Falu pastorat och Svärdsjö, Envikens och Sundborns pastorat.

Tidsbeställning och information: 023-70 50 44. Avgift: 300 kr för par/familjer och 150 kr för enskild/tillfälle.

Besöksadress: Gruvgatan 2, 3 tr. Mitt emot fd. Folkets Hus.