Foto: Johannes Frandsen/Ikon

Begravning

Här finns information om vad som gäller angående begravning i Sudrets pastorat

Vad är en begravningsgudstjänst?

En begravningsgudstjänst enligt Svenska kyrkans ordning, är en kristen och ljus avskedsgudstjänst i vilken vi bär fram minnen och känslor kring den avlidne. Sång & musik får spegla det vi bär inom oss och det vi vill uttrycka. Gudstjänsten vill hjälpa de sörjande att ta avsked och lämna över den döde i Guds hand.

Själaringning

Bokning av själaringning sker på pastoratsexpeditionen. De sörjande har möjlighet att komma till kyrkan, tända ljus och lyssna till när kyrkklockorna ringer för den avlidne. Själaringningen sker på fasta tider i följande sockenkyrkor:

Hemse kyrka kl. 10.15

Alva & Rone kyrka kl. 10.00

Hamra, Näs, Eke & Silte kyrka kl. 9.00

Havdhem, Hablingbo & Grötlingbo kyrka kl. 9.30

Fide, Vamlingbo, Sundre & Öja kyrka kl. 9.15

Tacksägelse

En söndag i nära anslutning till dödsfallet får sörjande möjlighet att gå i  söndagens gudstjänst där vi tänder ett ljus för den avlidne, samt ber för dem som sörjer.

Begravningsdagar

Sudrets pastorat har fasta begravningsdagar på torsdagar och fredagar kl. 11.00 eller 13.00.

Den präst som ska hålla begravningsgudstjänsten kontaktar de närmast anhöriga för ett sorgesamtal och går igenom önskemål och förväntningar inför begravningsgudstjänsten.

Bårtäcke

Det finns möjlighet att täcka kistan med ett bårtäcke i kyrkan. Då läggs ingen blomstergrupp på den. Bårtäcken får användas utan extra kostnad för församlingsbor.

Om den avlidne ej tillhör Svenska kyrkan

Av respekt för den avlidne hänvisas till borgerlig begravning. Borgerliga begravningar sker i församlingshem samt i Hemse begravningskapell. Vem som är borgerlig begravningsförrättare får du veta hos aktuell begravningsbyrå.

Begravningskaffe och minnestund

Det går bra att boka våra församlingshem om du vill ha ditt begravningskaffe i några av våra lokaler. En avgift för hyra tillkommer på 500 kr.

För kyrkotillhöriga:

- gravplats i 25 år eller nedsättning i minneslund

- begravningsgudstjänst enligt Svenska kyrkans ordning, ev. tillkommer avgift för solister

- altarblommor

- transporter, gravöppning, kyrkovaktmästares tjänster

- församlingshem för minnestund. En avgift tillkommer på 500 kr

- bärare vid jordbegravning när akten avslutas på kyrkogården

För icke tillhöriga ingår (i den obligatoriska begravningsavgiften):

- gravplats i 25 år eller nedsättning i minneslund

- transporter, gravöppning, kyrkovaktmästares tjänster

- församlingshem eller särskilt anordnade begravningskapell för borgerlig begravningsceremoni

- bärare vid jordbegravning när akten avslutas på kyrkogården

Kontakta pastoratspexpeditionen på tfn. 0498 - 28 77 00 för övriga frågor eller via epost: sudrets.pastorat@svenskakyrkan.se

Sudrets pastorat

Vi är ett pastorat på södra Gotland som består av tre församlingar; Hoburg, Havdhem, Alva, Hemse & Rone församling Välkommen hit för att ta del av innehållet på vår hemsida och undrar du över något är du välkommen att kontakta oss.