Foto: Louise Linde

Storkyrkans innergård stängd

Långa limträbalkar vägandes 281 kg styck rullades och bars in på gården. Milo, en fransk bulldogg, kom på besök. I dag stänger Storkyrkans innergård och öppnar igen hösten 2022. Storkyrkan är öppet som vanligt mellan 9.00-17.00.

I dag 19 augusti stängdes innergården helt av för etableringen av byggnadsarbetsplatsen.

Ett antal långa limträbalkar rullades och bars in på gården. Dessa
ska hjälpa att stötta och jämna ut underlaget för byggbarackerna. Dessa balkar vägde 281 kg styck och därför var det en fyra män stark styrka på plats denna dag. Därtill kom etableringsvirket och det har man för att snabbt ska kunna ha tillgång för att bygga upp och jämna ut eller om man har ett behov att snickra till något snabbt.

Snart kom Milo, en fransk bulldogg, som annars huserar nästgårds. Milo har varit på byggnadsplatser sedan han var åtta månader gammal och väldigt van vid sammanhanget.

Med på dagen var förutom Milo med ägare, arbetsstyrkan runt Roffe Frank.

Nu är Storkyrkans innergård helt stängd. Den interiöra delen påverkas inte av bygget.