Jourhavande präst utökar chatten ytterligare

Nyhet Publicerad

Tjänsten Jourhavande präst utökar öppettiderna för chatten ytterligare. Nu är det möjligt att chatta med en präst redan från 18:00 varje dag. -Vi vill kunna möta alla ungdomar som hör av sig nu, säger Nina Sagovinter, nationell samordnare för Jourhavande präst.

Jourhavande präst har nyligen förstärkt sin bemanning för att möta den ökande oron i samhället med anledning av coronavirusets spridning. Dels är det nu fler präster som svarar i telefonen, dels har öppettiderna utökats i både telefon och i chatt.

Nu förlängs chattens öppettider ännu mer.
– Vi har ett högre tryck och antalet som vill chatta med jourhavande präst är mycket större än vanligt. Det här blev märkbart i samband med coronavirusets spridning i början av mars, säger Nina Sagovinter, präst och Svenska kyrkans nationella samordnare för Jourhavande präst.
– Vi förlänger öppettiderna framförallt för att kunna ta emot alla ungdomar som hör av sig.

jourhavande präst

Öppettider telefon: alla dagar klockan 17:00-08:00, via nödnumret 112.
Öppettider chatt: alla dagar klockan 18:00-24:00, via Jourhavande prästs chatt
Digitalt brev till jourhavande präst: Brevlådan är alltid öppen.

Läs mer: www.svenskakyrkan.se/jourhavandeprast