Foto: Louise Linde

Renoveringen accelererar!

Det är mörkt och snöigt då den nya takstolen och kopparplåten lyfts till taket med skylift. Inne på gården stryks sandstensputs på väggen och runt om Storkyrkan reses byggnadsställningar upp. Efter några timmar klarnar det upp. Det är full fart!

Denna snöiga morgon, i mitten på januari, lyfte man upp en takstol och kopparplåt med skylift. Samtidigt tog man ner den upptagna gamla kopparplåten.

Under arbetet med taket upptäckte plåtslagarna att spikar inte höll fast. Man öppnade upp underlagstaket och upptäckte en takstol som var i extremt dåligt skick och behövde bytas ut.

Två stycken 8,5 meters långa takstolar anlände till arbetsplatsen på Storkyrkans innergård där de har handbilats med yxa för att se ut som de äldre takstolarna som sitter på plats. En takstol har man som reserv.

Installationen av takstolen kommer att ske uppifrån taket och underifrån på Storkyrkans vind. De som kommer att arbeta med att installera takstolen är timmermän från L. I. Tak. Ett företag som har lång vana vid att arbeta med kulturbyggnader.

På taket arbetar nu tre plåtslagare och tre timmermän.

Uppbyggnaden av byggnadsställningar runt om dvs. mot Trångsund 1 och Kåkbrinken pågår för fullt. Nu är man sex män från Sydställningar som reser ställningar. Man reser upp mot nedre taket. Därefter kommer uppbyggnaden att fortsätta upp på och runt om tornet.

Inne på gården, pågår just nu läggning av sandkalk på väggen. Det är grundningen innan mjölkalkningen (målning av yttersta lagren). Tre män är involverade med det.

I nästa vecka är snickarna tillbaka på plats och kommer att klä in nedre delen av byggnadsställningarna och huvudentrén.