Foto: Louise Linde

Byggnadsställningarna har anlänt!

Måndagmorgon och Sydställningar har anlänt med ställningarna. Denna gång fick man lasta av på utsidan och bära in del för del på Storkyrkans innergård. Här finns bilderna!

De som kommer att bygga upp ställningarna runt om kyrkan och tornet är Robert Svensson, Fredrik Högstedt, Andreas Högstedt och Fredrik Andersson från Sydställningar.

Alla ställningsbyggarna är hemmahörande i Kristianstad och Sölvesborg men ligger alltså ute på orten där de bygger i 3 veckor, 2 veckor hemma och sedan i arbete igen.

Det här är ett av de tyngsta arbeten inom byggsvängen. Kropparna kan skadas tidigt och det hela handlar om hur man använder kroppen. Det parti som verkligen är involverat är torso och axelpartier. Alltså lyft med muskler som inte syns. Det är därför man oftast ser yngre människor bygga. Den vanligaste vägen att börja som ställningsbyggare är att gå lärling men det finns även en utbildning för detta.

Själva bygget kommer att ske etappvis runt om Storkyrkan och tornet.  Inne på gården kommer djupet att vara 1,6 meter.

Sydställningar är ett familjeföretag med huvudkontor i Sölvesborg och bygger ställningar runt om i Sverige.  Företaget har byggt många ställningar i många kyrkor och domkyrkor runt om i Sverige.

Platschef Anders Radinger och arbetsledare Anders Karlsson från M3 Bygg var på plats. Snart är Storkyrkans innergård en arbetsplats, vilket innebär hjälm och skyddsskor.

I bakgrunden fortsätter snickarna Petri Joronen och Roffe Frank att bygga upp planken. Roffe Frank ska i slutet på veckan gå vidare till nya uppdrag.