Vi är inne i en period av upprustning av aldrig tidigare skådat slag. Den är till största delen av militär natur och investeringarna i nya och alltmer utvecklade vapen är enorma. Allt tal om civil beredskap handlar om civilsamhällets beredskap att stödja den militära förmågan och stärka den civila motståndskraften i händelse av krig. Kyrkan förväntas medverka med de resurser kyrkan besitter inte minst genom sin landsomfattande organisation och sitt lokala kontaktnät. Ibland kallas denna kyrkans delaktighet i den civila kraftsamlingen inför ett hotande krig med den stora grannen i öster för "andlig beredskap". För mig är detta djupt missvisande och vilseledande. Vad menar vi då med andlighet och andlig beredskap?
Andlighet i judisk-kristen tradition handlar om den livshållning som är förankrad i den profetiska kritiken av "denna världens fred". Ingenstans i det bibliska materialet framkommer denna motsats mellan de två synsätten så tydligt som i det möte som Johannesevangeliet berättar om i sitt kapitel 18. Där möts den romerske landshövdingen Pontius Pilatus och Jesus av Nasaret och anklagelsen gäller uppror mot makthavarna. Jesus säger till Pilatus att hans rike är "av annat slag" och därför slåss inte hans anhängare med den romerska militära styrkan. "Av annat slag" skulle också kunna översättas med "av andligt slag" som skiljer sig från denna världens synsätt där makt och våld dominerar, också som ett sätt att skapa "fred".
Profeterna redan 700 år före Jesus förkunnade denna fred "av annat slag". Shalom kallas den på hebreiska. Fredens grogrund är en "andlig beredskap" där svärd ska omskapas till plogbillar och spjut till vingårdsknivar, där folken inte mer ska lära sig att strida utan var och en ska kunna sitta under sitt vinträd och sitt fikonträd - och inte vara rädd.