Aftonmusik i S:ta Clara

Efter en kortare paus på några månader återupptas den anrika aftonmusikserien i S:ta Clara. Aftonmusik ges alla lördagar kl 18.00. Varje konsert inleds med en kort helgsmålsringning.

Aftonmusiken är sedan decennier en omistlig del av många människors helgfirande. Varje konsertprogram är omkring 50 minuter långt och den stilistiska spännvidden är stor - dock alltid inom konstmusikens ram. Orgelkonserter, romansaftnar och program med olika vokalkonstellationer bildar en omväxlande enhet.

Aftonmusik i S:ta Clara kyrka nära Centralstationen ges alla lördagar kl 18.00. Kyrkan är öppen från kl 17.30. Varje konsert inleds med en kort helgsmålsringning. Eftersom stillhet och ro behövs för en god musikupplevelse stängs portarna för inkommande besökare kl 18.10.

Huvudman för serien, som genomförs med bidrag från S:ta Clarastiftelsen, är Stockholms domkyrkoförsamling.

Information:
Den första konserten äger rum den 13 januari kl 18.00 med Michael Waldenbys Gammal svensk Julkantat som huvudnummer. Vitösolisterna och Gävle Staffans motettkör sjunger under ledning av Martin Blomquist och Ludvig Nilsson är pianosolist.
Därefter följer olika program varje lördag där ändå - som alltid - S: ta Claras romantiska orgel från 1907 spelar en viktig roll. Denna nysatsning har möjliggjorts genom S:ta Clarastiftelsens generösa stöd och sker i nära samarbete med Stockholms domkyrkoförsamling.

Vår målsättning är att erbjuda högklassiga program under rubriken Kulturdiakoni, helt i linje med den inriktning lördagskonserterna i S:ta Clara alltid ägt.
Inträdet är givetvis fritt och kollekt upptages till förmån för just Klaras diakonala verksamhet i vår stad.

Varmt välkommen!

Kyrkan öppnar kl 17.30

S:ta Claras Aftonmusikserie leds av:
Joakim Andersson, Martin Blomquist och Michael Waldenby

6 april Orgelkonsert, Martin Blomquist

13 april Orgelkonsert, Joakim Andersson

20 april Orgelkonsert, Michael Waldenby

27 april Orgelkonsert, Joakim Andersson

Vi får ofta frågan om det är tillåtet att ta upp ljud och filma under våra konserter.

Svaret är att det inte är tillåtet  Detta handlar både om GDPR och copyright.