Planerar ni ert bröllop? Välkomna att vigas i Stigtomta-Vrena församling!

Ett välsignat bröllop

Att gifta sig borgerligt eller kyrkligt har samma värde inför lagen, men en kyrklig vigsel består av en gudstjänst med många symboler.

I Guds och alla vittnens närvaro lovar ni varandra att vårda kärleken och stå vid varandras sida livet ut. Tillsammans ber vi Gud att välsigna ert äktenskap och finnas med i både glädje och sorg.

Ni behöver ett intyg om hindersprövning från Skatteverket

I god tid före vigseln behöver ni beställa ett intyg om hindersprövning från Skatteverket. Intyget gäller i fyra månader. Syftet med intyget är att kontrollera att det inte finns några hinder för er att gifta er.

Innan bröllopet har ni ett vigselsamtal med prästen
Inför vigseln kommer ni att ha ett vigselsamtal tillsammans med prästen. Under samtalet planerar ni vigseln: vilka texter som ska läsas, hur löftena ska låta, vem som gör vad och när? Samtalet är också ett tillfälle för er att lära känna er vigselpräst litegrann och för hen att lära känna er!

En kyrklig välsignelse om ni redan har gift er borgerligt

Om ni redan har vigts borgerligt eller i en annan kyrka, kanske i ett annat land, kan ni få en kyrklig välsignelse. Ceremonin är väldigt lik vigselgudstjänsten, men den har ingen betydelse i lagens mening.

Boka vigsel

Välkomna att boka vigsel i någon av våra sex vackra kyrkor eller det lilla kapellet i Bärbo!

Boka genom att ringa till expedionen på tfn 0155-22 70 43 maila eller kontakta oss via bokning online: Boka vigsel

Brudkronor

Vi har ett flertal vackra brudkronor som ni gärna får låna för ert bröllop när ni vigs i  vår församling!

Frågor

Har du frågor och funderingar kontakta gärna någon av våra präster vik. kyrkoherde Henrik Rudsäter; tfn 0155-22 71 42 eller henrik.rudsater@svenskakyrkan.se

Läs mer om vigsel

Länk till Svenska kyrkans hemsida här.

GDPR: Vigsel

När ni bokar vigsel samtycker ni till att vi hanterar era personuppgifter.

Genom att underteckna bokning av vigsel godkänner ni till att vi registrerar de personuppgifter som ni uppger. Uppgifterna kommer endast att behandlas av oss inom församlingen och endast i syfte att administrera vigseln. Grunden för all hantering är avtal.

Vissa uppgifter om vigselceremonin kommer, för historiska ändamål, att arkiveras i en så kallad ministerialbok. Övriga personuppgifter kommer att raderas 15 månader efter vigseln.

Vigselintyget kommer att skickas till Skatteverket.