Foto: Magnus Aronson /Ikon

Konfirmation

Välkommen att vara med om ett roligt och innehållsrikt år som konfirmand i Stigtomta-Vrena församling!

Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt. Inga frågor eller funderingar om tro eller livet är dumma eller konstiga. Konfirmation betyder bekräftelse och det man bekräftar i konfirmationen är dopet. Du behöver inte vara döpt för att bli konfirmand. Det går utmärkt att döpas under tiden!

Konfirmation för alla

Konfirmationen i Svenska kyrkan vänder sig till alla tonåringar i Sverige. Om du behöver särskilt stöd vill vi som arbetar med konfirmation försöka ordna så att du kan vara med på ett sätt som passar dig.

Aldrig för sent

Är du vuxen och missade konfirmationen när du var 15? Det är aldrig för sent. Vi ordnar även grupper eller enskilda träffar för vuxna som vill konfirmeras!

Nya kompisar och mer kunskap

Om du väljer att konfirmeras hoppas vi att du efteråt ska känna att du fått fundera på frågor som du tycker är viktiga tillsammans med andra, att du fått lära känna nya kompisar och gamla kompisar på ett nytt sätt och haft en jätterolig tid, och att du lärt dig mer om Gud, Dig själv, livet och världen.

Konfirmationsgudstjänsten

Konfirmandtidens höjdpunkt och avslutning är konfirmationsgudstjänsten. Den utformas av ledare och konfirmander tillsammans!

Inbjudan och anmälan

Det år du fyller 14 kommer du att bjudas in att vara konfirmand! Men du är när som helst välkommen att höra av dig med frågor eller för att göra en anmälan!

Kontakta konfirmandansvarig präst Henrik Rudsäter
0155-22 71 42 eller henrik.rudsater@svenskakyrkan.se

Läs mer om konfirmation på Svenska kyrkans hemsida här.