Foto: Albin Hillert/Ikon

Välkommen till dop i Stigtomta-Vrena församling.

Dopet är en fest där vi firar att den som döps blir en del i Guds familj – den världsvida kyrkan! Den döpte blir också medlem i Svenska kyrkan och bor du här i församlingen kommer du att speciellt bjudas in till alla våra olika verksamheter!

Alla får döpas

Dopet har ingen övre åldersgräns! Kyrkan välkomnar alla att döpas. När det gäller barn - både små barn och ungdomar - är det vårdnadshavarna som bestämmer. Om ni är två vårdnadshavare behöver ni vara överens om att barnet ska döpas. Det spelar ingen roll om ni, eller en av er, tillhör Svenska kyrkan, något annat samfund eller en annan religion.

Om barnet är tolv år, eller äldre, måste också barnet självt vilja bli döpt.

Om du tidigare är döpt i en annan kyrka, behöver du inte döpas på nytt för att få tillhöra Svenska kyrkan.

Boka dop

Välkommen att boka dop i någon av våra sex vackra kyrkor eller varför inte i det lilla kapellet i Bärbo. Ring till expeditionen på tel. 0155-22 70 43 eller maila stigtomta.vrena@svenskakyrkan.se Det går också att preliminärboka online: Boka dop

Om det är ett barn som ska döpas så har vi vackra dopklänningar som vi gärna lånar ut. Vuxna kan döpas i vanliga kläder eller så får man gärna låna en vit kåpa!

Frågor

Har du frågor och funderingar kontakta gärna någon av våra präster kyrkoherde Henrik Rudsäter; 0155-22 71 42 eller henrik.rudsater@svenskakyrkan.se

Läs mer om dopet

Länk till Svenska kyrkans hemsida här.