Foto: Sandra Mattsson

Gravsättning och gravskick

Inom Stenungsunds pastorat kan den avlidne gravsättas på fem olika vis (så kallade gravskick).

KISTGRAVPLATS

Kistan gravsätts på en utvald plats eller i familjens grav. Anhöriga kan deltaga vid gravsättningen. Kistgravar finns med enkel eller dubbel gravbredd och upplåtes med en gravrättstid på 25 år, vilken sedan kan förlängas. Om markförhållandena tillåter kan upp till fyra kistor placeras inom en dubbelgrav.
Själva gravplatsen kostar inget, men innehavaren ansvarar för och bekostar gravanordning, gravsten, anläggande och skötsel av plantering. Ansökan om gravsten inlämnas till kyrkogårdsförvaltningen, vissa restriktioner kan gälla. Gravskötsel kan köpas.

URNGRAVPLATS

Urnan gravsätts på en utvald plats eller i en befintlig grav. Anhöriga kan deltaga vid gravsättningen. Urngraven upplåtes med en gravrättstid på 25 år, vilken kan förlängas. Mellan fyra till sex urnor kan placeras inom samma gravplats.

MINNESLUND

är ett gravskick av kollektiv och anonym karaktär. Askan placeras inom ett gemensamt område och anhöriga tillåts ej deltaga vid gravsättningen. Upplåtes utan gravrätt. Kyrkogårdsförvaltningen ombesörjer all smyckning. Snittblommor får endast sättas i kyrkogårdsförvaltningens vaser och gravljus får sättas på anvisad plats. Ingen annan smyckning får placeras i anslutning till gravplatsen. Gravsättning i minneslunden kostar inget.

ASKGRAVLUND

är en utveckling av minneslunden men med graverad namnplatta.Påsen med askan sätts ned inom ett gemensamt område och anhöriga får deltaga vid gravsättningen. Den upplåtes utan gravrätt.
Kyrkogårdsförvaltningen ombesörjer plantering inom området och namnplatta i 25 år. Snittblommor får endast sättas i kyrkogårdsförvaltningens vaser och gravljus får sättas på anvisad plats. Ingen annan smyckning får placeras i anslutning till gravplatsen. En extra kostnad tas för namnplattan, för närvarande 1700 kr.

ASKGRAVPLATS

Askan gravsätts på utvald plats. Anhöriga kan deltaga vid gravsättningen. Upplåts med en gravrättstid på 25 år, vilket kan förlängas. Kyrkogårdsförvaltningen ombesörjer namnplatta och gravsmyckning.
Snittblommor, endast i kyrkogårdsförvaltningens vaser, och gravljus får sättas på anvisad plats. Ingen annan smyckning får placeras i anslutning till gravplatsen. Upp till 4 stycken askpåsar kan placeras i därför avsedd anordning.
Kostnad för namnplattan och del i plantering för 25 år är för närvarande 6600 kr. När ytterligare en aska gravsätts förlängs gravrätten automatiskt så att den blir 25 år från senaste gravsättningen. Ny avgift tas ut för gravering av namnplatta samt underhållskostnaden för del av planteringen för de år som tillkommer.

ÅTERANVÄNDNING AV GRAVPLATSER

Pastoratet återanvänder sedan många år gamla återlämnade gravplatser. Gravarna kan övertagas med gravsten och ram. Ny inskription på gravstenen bekostas av ny gravrättsinnehavare. Dessa gravplatser finns på alla kyrkogårdar i pastoratet, främst på de äldre delarna. Vaktmästaren på respektive kyrkogård vet vilka som är lediga.
På kyrkogårdarna har vi ett antal gravplatser, s.k. kulturgravar, som bedömts som särskilt värdefulla och därmed också viktiga att förvalta och bevara inför framtiden. Dessa är inte tillgängliga för nyupplåtelse.

Helt gröna pinnar betyder att graven är återlämnad till kyrkogårdsförvaltningen och därmed tillgänglig att tas över av en ny gravrättsinnehavare och för nya gravsättningar. I vissa fall finns det även möjlighet att återbruka gravstenen! En grön pinne med ett E på betyder att det inte finns någon gravrättsinnehavare men graven är inte ledig ännu då det fortfarande råder gravfrid. Gravfriden råder i 25 år och kan därefter förlängas.

LITEN ORDLISTA

Gravsättning - Placeringen av en kista, en urna eller en aska i en gravplats eller genom spridning i lund/hav.

Gravskick - Det sätt på vilken den avlidne gravsätts, i en kistgrav, en urngrav, nedgrävning i lund eller genom spridning i naturen.

Gravrätt - Rätten till en gravplats. En upplåtelse från Norums kyrkliga samfällighet till en fysisk (i undantagsfall, juridisk) person, gravrättsinnehavaren.

TILLHANDAHÅLLES UTAN KOSTNAD FÖR DÖDSBOET:

• gravplats på allmän begravningsplats under en tid av 25 år
• gravsättning, se nedan
• transporter från det kyrkan övertagit ansvaret för stoftet, till dess gravsättning har skett
• kremering
• lokal för förvaring och visning av stoftet
• lokal för begravningsceremoni
Dessa tjänster kan också tillhandahållas av andra församlingar

KONTAKT KYRKOGÅRDSFÖRVALTNINGEN

Telefontid: Måndag-onsdag kl. 09.00-12.00.

Martin Tärnbrant, kyrkogårdschef.
Tfn: 0303 - 660 38