Dop

Vill ni låta döpa ert barn? Eller vill du själv bli döpt? Barn, unga och vuxna är alla lika välkomna att döpas. Dopet är en välkomstfest som är lika fin oavsett i vilken ålder det sker. Här får du veta mer om hur du planerar ett dop i Svenska kyrkan.

Du behöver först bestämma var dopet ska ske. Vi har två kyrkor i församlingen, Stenkvista kyrka och Ärla kyrka. Det är också möjligt att fira dopet någon annanstans än i kyrkan, kanske i trädgården hemma.

För att boka ett dop hör du av dig till expeditionen för att hitta en lämplig tid. Antingen firas dopet i samband med gudstjänsten eller så har man en separat dopgudstjänst. Vanligast är att dopet hålls en lördag eller söndag.

Före dopet träffar ni prästen för att gå igenom vad som händer under akten och hur dopet ska utformas.

Dopet kostar ingenting, präst, musiker, vaktmästare och kyrka ingår. Du får dessutom låna något av våra församlingshem helt utan kostnad om du vill ha dopfesten där.

Församlingen har också dopklänningar för spädbarn som går att låna.