Bårtäcke
Foto: Krister Eriksson

Bårtäcke

Tre kvinnor i Sorsele har vävt ett bårtäcke som skänks till Sorsele kyrka och som togs emot vid Högmässan den 2:a söndagen i Advent 2012.

Bårtäcket är vävt i grönt vävullgarn, mönstrat i ”gåsögon”, med löst band längst mitten.  Bandet är vävt i Sorseledräktens färger, dvs. grönt, svart, gult och lila. Greta Andersson, Sorsele, tog initiativ till bårtäcket och så småningom fick hon med sig några väninnor i projektet.

- Vi var lite tveksamma först, det kändes så stort och nästan omöjligt, men när kyrkoherden och församlingen tackade ”Ja”, satte vi igång, säger Ulla Eriksson och Mariann Rosberg, två av dem som deltagit i framställningen av bårtäcket.

- Vi beställde material för snart ett år sedan och efter förberedelser i början av året satte vi i gång i mars. Nu är det klart och skall överlämnas till församlingen, säger Greta Andersson.

Materialet till bårtäcket är skänkt av PRO i Sorsele. Vävningen blev klar i slutet av juni, fållning och tråckling i slutet av september. Söndag den 2:a advent 2012, togs täcket emot i anslutning till högmässan i Sorsele kyrka.

- Vi är mycket glada över initiativet och det fantastiskt fina gåvan, säger Karin Israelsson, ordförande i Sorsele församlings kyrkoråd.

- Jag hoppas att många kommer till kyrkan på söndag och får se det fina arbete som dessa tre damer utfört, tillägger hon.