Södermöre pastorat om Ukraina

Nyhet Publicerad Ändrad

Himmelske Far, vår världs framtid vilar i dina händer. Vi ber om fred och befrielse för människorna i Ukraina. Skänk kraft för denna dag och för de dagar som ligger framför. Rädda oss från det onda och hjälp oss att visa omsorg om varandra. Visa oss din väg. Tack för löftet att ingenting kan skilja oss från din kärlek. Du omsluter mig på alla sidor, och håller mig i din hand.
Amen

Vi följer med bestörtning kriget i Ukraina och det skapar många olika känslor, allt från vrede, vanmakt, oro, förtvivlan. Det väcker även mycket vilja till att bidra. Många skickar gåvor och samlar in kläder. Många frågar sig hur kan vi hjälpa till om/när det kommer många flyktingar hit? I Södermöre pastorat undersöker vi vilka behov som finns just nu och vad som kan uppstå framöver.

På denna sidan kommer vi att fortlöpande informera om vårt arbete med anledning av kriget i Ukraina. Det kan komma förfrågningar om praktisk hjälp, konkreta saker och språkkunskaper. Men vi är inte riktigt där än. Här nedan kan du se hur långt vi kommit just nu.

Mötesplatser

Våra kyrkor är öppna dagtid för ljuständning och bön. Klicka på bilden för tider.

Här har vi möjlighet att komma i kontakt med varandra för samtal eller bara dela en stunds gemenskap. En plats för de som flytt och är i behov att prata med varandra, men även för oss som bor här, för att kunna erbjuda vår hjälp, allt över en kopp kaffe. Onsdagar kl. 14-16 med omstart 1/2, 2023.

I våra gudstjänster samlas vi alltid till bön för vår värld.

Insamling

För pengagåvor hänvisar vi till de befintliga organisationer som bedriver stödarbete riktat till Ukraina. I nuläget kommer pastoratet inte ha någon insamling av kläder eller material.

Vid varje Musik i Södermöre samlas en gåva in till svenska kyrkans biståndsarbete genom ACT, Svenska kyrkan.

Du kan ge en gåva till ACT. Swish nummer 900 1223 (skriv ”Akut” i meddelandefältet). Läs mer om ACT och arbetet för Ukraina >

Svenska kyrkan i stort om Ukraina >

Boende

Pastoratet har inte fått någon förfrågan, men vi undersöker vilka möjligheter vi har att bistå med akut boende om situationen uppstår.

Kommuninformation

Kalmar kommun har en sida med mycket information >

Kontakt med Södermöre pastorat

För att komma i kontakt med pastoratet i frågor som gäller Ukraina kan du skicka mail till (sodermore.ukraina@svenskakyrkan.se).

Om du önskar enskilt samtal hittar du kontaktuppgifter till du våra präster och diakonimedarbetare här >

Sidan uppdateras kontinuerligt.