Foto: P-O Sjödin

Arbete med hållbarhet på gång

Nyhet Publicerad Ändrad

I Svenska kyrkan Skellefteå arbetar vi medvetet med utveckling av hållbarhetsfrågor.

Under år 2023 kommer ett arbete kring miljö och hållbarhet att påbörjas i samarbete med Luleå stift.
Skellefteås kyrkogårdar har under många år arbetat med att till exempel byta ut bränslen och maskiner för att minska utsläppen så mycket som möjligt. Målet är att fortsätta att byta ut fordon och verktyg till eldrivna allt eftersom de utvecklas och fungerar i verksamheten.
Elförbrukning är en stor del av miljöpåverkan och Svenska kyrkan Skellefteå köper miljövänlig el. Årligen förbättrar vi och minskar elförbrukningen genom riktade insatser.

HVO 100

Krematorieugnen drivs sedan 2020 på HVO 100 som är ett förnybart och fossilfritt bränsle, men vars molekyler liknar konventionell diesel och därför kan ersätta den i de flesta fall. Krematoriet servas två gånger per år och leverantören byter filter vid behov.
Miljömätningar av rökgashalter görs vart tredje år av en extern konsult. Varje år rapporteras det in statistik till SMP (Svenska miljörapporteringsportalen).

Tillsynsbesök

Krematoriet är under årlig kontroll av miljökontoret i Skellefteå kommun och de hämtar i sin tur underlag från SMP. Kommunen gör också återkommande tillsynsbesök, senast i december 2021. Under 2022 har hela ugnen murats om.
Under 2023 hoppas vi kunna starta upp ett arbete kring återbruk av gravstenar av miljömässiga skäl. Det ska vara möjligt att välja ett miljövänligare alternativ med återbruk i stället för att bryta nya stenar och transportera från andra sidan jorden.

Ängsmarker

Kompostering på kyrkogårdarna är en viktig del i vårt miljöarbete. Att tillföra kompost bidrar till att långsiktigt förbättra våra jordar.
Vi arbetar med biologisk mångfald genom att anlägga ängsmarker på kyrkogårdarna, lämna kvar gammal ved i skogspartier och sträva efter stor artrikedom i våra nyanläggningar.