Kyrkans klassiker

Nyhet Publicerad

En svenskkyrklig klassiker är en inbjudan att under ett kalenderår upptäcka delar av kyrkans tro och liv. Innehållet är enkelt och centralt.

Kyrkans klassiker är så klart en blinkning till den etablerade svenska klassikern: det fysiska kraftprovet att under tolv månader genomföra Vasaloppet, Vansbrosimmet, Vätternrundan och Lidingöloppet. Även om det finns likheter mellan de båda klassikerna (målmedvetenhet, uthållighet och diplom) erbjuds den kyrkliga klassikern bara som gåva, inte som krav. Det är heller inte den egna prestationen som står i centrum utan vilan, rytmen och Guds handlande i och genom kyrkans olika praktiker.

Läs mer om kyrkklassikern här

Ladda hem foldern här

kyrkans klassiker

Idén och initiativet kommer från Kyrkans tidning och Jonas Eek, opinionschef, som vid nyår lanserade En svenskkyrklig klassiker.Det är en konkret metod att lära känna kyrkans tro och liv. En möjlighet att lokalt lyfta fram lärande och undervisning.