Foto: Janne Lindberg

Byske kyrka 150 år

Nyhet Publicerad Ändrad

Byske kyrka fyller 150 år 2022. Detta firas med bland annat en kyrkohistorisk utställning, en mässa uppförd av kör och solister samt avslutningsvis en festgudstjänst med avslutande kyrkfika.

Lördag 8 oktober kl 18.00 i Byske kyrka
uppförs mässan ”I evig tid”

När klockan ringer in till gudstjänst, så är det en signal om att vi återigen möts och förenas med människor i vårt sammanhang här i Byske men också med alla i vårt land och i hela världen. Vi blir en del av ett skeende i ett tidsperspektiv som sträcker sig tusentals år bakåt i tiden. Byske kyrka fyller 150 år och när vi samlas är vi också med och formar framtiden.

Välkomna

Oktavakören.
Stefan Lindberg, flöjt
Gunnar Jonsson, violin
Mats Hjortborg, violin
Helena Lundberg, viola
Björn Olofsgård, cello
Anders Löfgren, kontrabas
Gunilla Karlsson, piano / orgel
Elin Belani, sång
Oktavakören

Kristina Åkesson, dirigent

Mässan celebreras av:
Mats Holmkvist, präst
Ulrika Markgren, kyrkoherde

Mässan sändes live och spelades in. En eftersändning av mässan ”I Evig Tid” kan du se här.
_______________________________________

Söndag 9 oktober kl 11.00 firas jubiléumsgudstjänst i Byske kyrka.

Aroniakören
Oktavakören
Kristina Åkesson, körledare
Martin Lövgren, orgel (vars verk ”Motett till Byske kyrka” framförs).
Lukas Lundman leder gudstjänsten
Mats Holmkvist predikar
Arne Andersson berättar efter gudstjänsten om Byske kykas historik.

Efter gudstjänsten c:a 12.30 är alla välkomna på kyrkkaffe med tårta i Broselsgården.

Utställning om Byske kyrkas historia

En kyrkohistorisk utställning visas i Byske kyrka under helgen och en tid framåt. Utställningen är skapad av Christina Ershag, Ålund, som även är förtroendevald i Byske-Fällfors församling. Mer information om öppettider kommer!

Läs mer om Byske kyrka här

Byske kyrka

Byske Kyrka stod färdig att invigas Tacksägelsedagen 13 oktober 1872. Diskussionerna om placeringen av kyrkan och därmed ett centrum för församlingarna hade varit livliga, någon gång rent av upprörda. Till sist vann dock Byske dragkampen mellan byarna (Byske och Fällfors).