Nya glasfönster i Mariakyrkan

1983 skapade konstnär Sven-Bertil Svensson glasmålningar till det spetsbågiga fönstret i norra sidoskeppet i Mariakyrkan. Nu är planerna på gång för en komplettering med ytterligare två glasmålningskonstverk av samme konstnär. Dessa nya fönster har Mariamotiv och kommer att vara utförda i modern konstnärlig dräkt men med inspiration från medeltidens glasmåleri.

Konstnären (och kyrkvärden i Mörbylånga) Sven-Bertil Svensson beskriver sammanfattningsvis de nya fönstren på följande sätt:

När man går in i sidokoret så möter man först bilderna med liljorna och stjärnan – liljorna som tecken för jungfru Marias ja vid bebådelsen och stjärnan som vägvisaren dels till platsen för Jesu födelse i Betlehem, dels till Kristi kyrka och därmed till Jesu födelse i människors hjärtan

Nästa fönster anknyter till det stora korfönstret med jungfru Maria som står på månskäran (Uppenbarelseboken 12:1). Bilden säger oss hur Maria, såsom månen, återkastar ljuset från solen – Kristus. Där ser man också mariamonogrammet och rosorna som hennes särskilda kännetecken (de återkommer bland annat i det medeltida altarskåpet ovanför altarbordet).

I maj plockade glasfirman Ringströms ned de gamla innerfönstrens bågar för transport till glasverkstaden. Man ersätter innanfönstren med kanalplast som kommer att sitta på plats tills de nya glasmålningarna monteras upp under hösten!

Församlingen har redan mottagit generösa penninggåvor för detta konstnärliga projekt - i dagsläget 450.000 kr, men alla ytterligare gåvor, stora som små, är välkomna! För donation vänligen kontakta Församlingsexpeditionen på: 08 592 504 54.

Sigtuna församlings plusgironummer är 84 40 31-5 och församlingens swish-nummer är 1230504126. Märk överföringen med ”glasfönster” eller det projekt du önskar att dina pengar går till!