Jakobs stege med gäster
Foto: Hans Hartman

Jakobs stege

ETT UPPSKATTAT INSLAG i församlingen är kyrkoherde Jakob Tronêts talkshow "Jakobs stege" där han samtalar med inbjudna gäster i Olov Hartmans STUDIOKYRKA.

Välkommen till Jakobs stege – Sigtuna församlings egen talkshow. Under ett flertal år har Jakob Tronêt, kyrkoherde i Sigtuna församling, bjudit in gäster till församlingsgården Munken, Mariakyrkan eller Olov Hartmans STUDIOKYRKAN för samtal om tro, liv och samhälle.

Intervjuer under 2024:

Söndag 4 februari kl. 18.00

Kyrkoherde Jakob Tronêt kommer att hålla en intervju med journalisten och agronomen Leif Björklund, som under många år ledde radioprogrammet. Landbryggsnytt och som beskrivt detta program i nyutkomna boken Bonden i Etern. Musik: Greger Fellin, Sofia Fellin Garcia och   Fredrik Hermansson.

Söndag 3 mars kl 18.00

Gäst Valstaprästen Yvonne Iversen som har ett förflutet som regissör och manusförfattare och som romandebuterat med en historisk roman om Martin Luther.

Musik: Leif Hellman & Per Skareng

Söndag 14 april kl 18.00

Gäst Sara Heine, engagerad kulturvetare och journalist, boende i Sigtuna, som är engagerade i Rädda barnen och ordförande i Sigtunaguiderna.

Söndag 12 maj kl 18.00

Gäst Jan Hennig, f.d. VD, diplomat och rektor, vars farfarsfar Klas Bruno Hennig var kyrkoherde i Sigtuna, och som hans barnbarns barn skrivit och forskat om.

Härtligt välkomna!