Foto: Kajsa Bergsten

Odla dina egna grönsaker och blommor – hyr en odlingslott

I Klockarbacken, parken bakom Klockargården i Sävar, har församlingen ställt i ordning ett antal odlingslotter. Där har du möjlighet att hyra plats för att själv odla grönsaker, örter eller blommor.

Parken bakom Klockargården i Sävar har genomgått en förvandling för att bli Sävarbornas nya vardagsrum utomhus. Förutom grillplatser, pulkbacke, lekredskap och en ny scen finns där också ett tjugotal odlingslotter. Du har möjlighet att hyra en av dem under sommaren. I första hand hyrs lotterna ut till boende i Sävar-Holmöns församling men skulle det finnas platser över kan även andra få möjlighet att hyra.

Odlingslotterna är 2,5 x 3 meter stora och förberedda med välgödslad jord så att du snabbt kan komma igång med planteringen. För den som har svårt att odla i markhöjd finns två upphöjda odlingsbäddar, dessa är något mindre till storleken.

Parkmiljö med inhägnade odlingslotter där det växer grönsaker och blommor. I bakgrunden syns ett timrat redskapsföråd.
Odlingsområdet är ett trevligt besöksmål även för andra än de som odlar. Foto: Kajsa Bergsten

Hyr en odlingslott sommaren 2024

Hyrestiden sträcker sig från den 15 maj till den 13 oktober 2024. Grundgödslad jord, vatten och tillgång till redskap ingår i säsongspriset på 350 kronor.

Hyreskontrakten för odlingslotterna är ettåriga men vanligen ges möjlighet till förlängning med ett andra år om inte söktrycket är stort.

Gör en intresseanmälan här

Du kan göra en intresseanmälan här fram till och med den 1 maj. Skulle du vilja göra en sen anmälan ber vi dig att kontakta någon av kontaktpersonerna längre ner på sidan.

• Karin Hjalmarsson

Sävar-Holmöns församling

utredare

Mer om Karin Hjalmarsson

Till Karin kan du vända dig om du skulle vilja odla men av någon anledning inte har råd att betala hyran för en odlingslott.