Foto: Martina rudeklint

Klockarbacken

Klockarbacken i Sävar är hela församlingens utevardagsrum för alla åldrar. I parken bakom Klockargården och kyrkan finns plats för lek, samvaro, musik, kultur, gudstjänster, friskvård och odling.

Barn, familjer, unga och äldre – alla ryms och är välkomna till Klockarbacken. Titta förbi för att grilla tillsammans med vänner, påta i en odlingslott, ta en snabb tur i linbanan, eller möts till friluftsgudstjänst en solig söndag.

Med sitt läge centralt i Sävar är Klockarbacken lätt att ta sig till sommar som vinter. Enklast hittar du till Klockarbacken genom att gå mellan Klockargården och församlingens expedition, men du når också parken från gångstigen på kyrkogården eller från baksidan av Bruksbacken.

I Klockarbacken finns

• Grillplats med ved, vatten och eluttag
  • Utescen
  • Linbana
  • Sandlåda och andra lekredskap
  • Pulkbacke
  • Odlingslotter

Boka klockarbacken för arrangemang

För att det inte ska bli krockar måste föreningar som vill hålla arrangemang i Klockarbacken boka det via församlingens expedition. Som privatperson är du välkommen använda parken när du vill tillsammans med familj eller vänner, tänk bara på att visa hänsyn till andra besökare och inte störa pågående arrangemang.

Klockarbacken är ett samarbete mellan Svenska kyrkan, föreningar och företag i Sävar.

Odla dina egna grönsaker – hyr en odlingslott i Klockarbacken

I Klockarbacken, parken bakom Klockargården i Sävar, har församlingen ställt i ordning ett antal odlingslotter. Där har du möjlighet att hyra plats för att själv odla grönsaker, örter eller blommor.