Holmöns kyrka

Holmön är ett sommarparadis men kyrkan på ön är en mötesplats året runt för både bofasta och sommargäster.

En nöjd kvartett bestående av Maja Hallén och Elenor Nordström från styrelsen för Holmöns Bygdebolaghar tillsammans med kyrkoherde Per Rylander och kyrkorådets ordförande Birgitta Jonsson.

Holmöborna köper Prästgården

Efter en flera år lång process har holmöborna genom ett nystartat aktiebolag nu tagit över Holmöns prästgård. Att gården fortsätter att vara en mötesplats för både bofasta och tillresande gäster är något som alla är glada över.

Sommartid är Holmöns kyrka församlingens kanske mest besökta kyrkan och såväl gudstjänster som konserter lockar både fastboende öbor och sommargäster. För många tillfälliga besökare på ön är kyrkan också ett givet besöksmål och en del av Holmöns rika historia. Dop, bröllop och begravningar är vanliga i Holmöns kyrka - för att det är en vacker kyrka - men också för att Holmön tycks stanna kvar länge i blodet hos den med rötter på ön och man återvänder gärna för livets stora händelser.

Även vintertid spelar kyrkan stor roll för öns befolkning och gudstjänst firas minst en gång varje månad. Påsk, allhelgona och jul är det alltid gudstjänster i Holmöns kyrka.

Välkommen hit du också.

Historik

Redan på medeltiden fanns troligen ett litet fiskarkapell på Holmön men öns första riktiga kyrka stod klar 1802. Den kallas för Helena Elisabeth efter den köpmanfru, Helena Elisabeth Grahn från Umeå, som donerade kyrkans första nattvardsservis. Kyrkan blev för liten redan i slutet av 1800-talet och är numera flyttad till Gammlia friluftsmuseum i Umeå. En skalmodell av kyrkan finns att se vid Holmögården.

Den nuvarande kyrkan med sin snickarglädje och sitt spetsiga torn stod klar 1891 efter ritningar av arkitekten Fritz Eckert. Såväl bänkar som predikstol är tillhör ursprungsinredningen medan altartavlan, målad av Gerd Höglund, tillkom i samband med en större renovering 1933 då också korfönstret sattet igen. Renovering leddes av arkitekten Kjell Wretling som också ritat bland annat Sävar kyrka och Botsmarks kyrka i Sävar-Holmöns församling.

Ljudguide till Holmöns kyrka

Lyssna till en rundtur om Holmöns kyrka och kyrkogård.

Holmöns kyrkogård

Banden till ön är starka för många Holmöbor och det är inte ovanligt att även den som sedan länge flyttat från ön återvänder för den sista vilan.

Våra kyrkor och mötesplatser

Sävar kyrka känner du säkert till men församlingen har också verksamhet i flera andra kyrkor och lokaler. Här hittar du information om byggnaderna, deras historia och hur de används. Välkommen in!

Hitta till Holmöns kyrka