Foto: Magnus Aronsson

Delta i gudstjänster och andakter hemifrån

När ordinarie gudstjänstfirandet gör uppehåll kanske gudstjänst i radio, tv eller via nätet kan vara ett alternativ. Du kan också ta del av dagliga andakter med präster och diakoner från församlingarna i hela Stockholms stift.

Morgonandakter i Sveriges Radio Hör senaste sändningen och tidigare här

Gudstjänster i Sveriges Radio Hör senast sända gudstjänsten här och hitta tidigare

Gudstjänster i SVT. Se senaste sändningen och tidigare här

Dagliga andakter med präster och diakoner från församlingarna i hela Stockholms stift. Stockholms stifts facebooksida och webbplats.

HITTA FLER DIGITALA ANDAKTER OCH GUDSTJÄNSTER
Mobilappen Kyrkguiden för både iPhone och androidtelefoner är gratis och finns där appar kan laddas hem.  I appen Kyrkguiden finns ett kalendarium som det går att söka i. Sök med ordet digital och få en lista med alla digitala andakter och gudstjänster. För de flesta finns en kort info som berättar om det är en sändning på Facebook, på YouTube eller annan kanal på nätet.

ANVÄND DIN PSALMBOK
Har du en egen psalmbok, använd den för din andakt i hemmet och för att följa med i det du hör och ser i radio, tv eller på nätet.

Surfa in på Stora Nätpsalmboken och välj en psalm, att lyssna på, att läsa, att sjunga. Se och hör psalmer på en YouTube-kanal som heter Psalma. På Spotify finns flera listor med psalmer. Som den här listan.

Psalmboken har en bönbok och här finns evangelieboken med kyrkoårets alla utvalda bibeltexter.

Att bedja idag – En liten bönbok, den är inte så liten. Här finns böner och bibelord för den dagliga andakten, så att det räcker i fyra veckor. Och det finns andakter för kyrkoårets texter. Dessutom många böner för särskilda tider och förhållanden. Tillsammans över 200 böner.

Evangelieboken har alla bibeltexterna för hela kyrkoåret. Till varje söndag och helgdag dessutom en böner och psaltarpsalmer. I slutet av av evangelieboken finns läsningarna om vår Herre Jesu Kristi lidande - i alla fyra evangelisternas versioner.

Person tittar på livesändning från gudstjänst hemifrån soffan.

Digitala gudstjänster och konserter

Om du inte har möjlighet att besöka en gudstjänst eller en konsert kan du delta digitalt. Sök i Svenska kyrkans gemensamma kalender efter något som passar dig – någonstans i landet.