Varför satsar Sala-Norrby-Möklinta pastoratet på samverkan med skolan?

"Skolan har i uppdrag att överföra grundläggande värden och främja elevernas lärande för att därigenom förbereda dem för att leva och verka i samhället". Skolans uppdrag i läroplanen

Svenska kyrkan är också en samhällsaktör med ett uppdrag att särskilt främja barn och unga. Tillsammans tar vi ansvar för barn och ungas utveckling. Sala Norrby Möklinta pastorat är ett stöd för skolan att nå målen för barn och unga. Svenska kyrkan är en samhällsaktör som erbjuder många inspirerande och unika lärandemiljöer till exempel kyrkorna med alla dess föremål. Det finns medarbetare med stor yrkeserfarenhet inom olika verksamhetsområden – pedagoger, musiker, präster, kyrkogårdspersonal och en duktig husmor. Medarbetare som kan bidra för att eleverna ska få den kunskap och erfarenhet de behöver för att leva och verka i samhället.

En förutsättning för ett gott samarbete är att Sala Norrby Möklinta pastorat samverkar alltid i verksamhet riktad till skolan. Det sker i överenskommelse med skolpersonalen och ansvarig rektor i skolan. Den verksamhet som erbjuds skolan följer läroplanen och är inte konfessionell. Svenska kyrkan är van att arbeta med mångfald och har god kunskap om olika  kulturer och religioner. Det är alltid önskvärt att skolans egna pedagoger är med under ett besök för elevernas trygghet och en god uppföljning. Det är grundläggande och självklart att Svenska kyrkan följer skolans regler och riktlinjer när vi samverkar.

Ta gärna kontakt innan om du har frågor av något slag, mycket går att anpassa vid behov.

Det skrivs ibland om konflikter och utmaningar mellan kyrka och skola på olika ställen i Sverige. Här i Sala är det inte så. Sala Norrby Möklinta pastorat har många år av god samverkan med skolan. Det är något vi är stolta över och måna om att behålla. Saknar du något eller har idéer om samverkan så kontakta oss. Tillsammans kan vi skapa ett gott lärande för barn och unga.

Ett annat av målen i läroplanen är formulerat så här;
"Medvetenhet om det egna och delaktighet i det gemensamma kulturarvet ger en trygg identitet som är viktig att utveckla tillsammans med förmågan att förstå och leva sig in i andras villkor och värderingar".
Det här kan och vill Sala Norrby Möklinta pastorat hjälpa till med. Titta igenom erbjudandet för de årskurser du jobbar med och boka in ett besök.