Dop i Kårsta kyrka

En rymlig kyrka för många dopgäster

KÅRSTA KYRKA
Kårsta kyrka är byggd i gråsten från slutet av 1400-talet. Den ligger centralt i Kårsta. Över kyrkans altare hänger ett altarskåp från 1400-talets slut som består av ett mittparti och två flyglar som är dekorerade med snidade och förgyllda träfigurer.

Till höger om altaret finns dopfunten i granit, tillverkad 1952. I fönstret finns votivskeppet och det stora fönstret ger ljus på både skepp och dopfunt.

Det finns en orgel och en flygel.

Kyrkan upplevs som praktisk och gångavståndet mellan kyrkan och församlingsgården underlättar för dopgäster.

Kyrkan har 200 sittplatser.

Parkering
Bredvid finns församlingsgården med gott om parkeringsplatser. Från Kårsta station tar det cirka 20 minuter att promenera.

Församlingsgården
Församlingsgården har möjlighet till 80-90 dukade platser. Salen är ljus med fönster som vetter mot äppelträd och kyrkan. Det finns gott om toaletter, kapprum och en handikapptoalett. Köket är ett uppvärmingskök och är fullt utrustat.

Välkomna!

Kårsta församlingsgård Foto: Maria Sandberg