Foto: Robert Westman

Solbergs Kyrkogård

Kyrkogården omsluter kyrkan som ligger halvvägs upp på berget Solbergslidens sydsluttning. När kyrkan byggdes 1917 bestod kyrkogården av lite mark runt kyrkan och den terrasserade marken i söder och väster.  Sedan utvidgades kyrkogården i tre etapper, till största delen åt norr. Kyrkogården omgärdas av den omgivande skogen och låga häckar. Det finns fyra entréer från parkeringen.

Den äldre delen har gräsbeklädda kistgravplatser i terrasser med skogsliknande miljö och de nyare kvarteren gräsbeklädda kistgravplatser i parallella gravrader.

Sedan 2003 finns där en Minneslund som ligger i den norra slänten upp mot skogen.

Klicka på länken här så kan man vandra runt på kyrkogården och se invändigt i kyrkan.

Välkommen att kontakta oss