Foto: Robert Westman

Skorpeds Kyrkogård

Kyrkogården har sin huvudsakliga utbredning i sydväst och började användas i mitten av 1800-talet. Kyrkogården har utvidgats i flera omgångar. Den nedersta delen i söder började inte gravsättas förens på 1950-talet. Kyrkogården omgärdas av granhäckar i söder och väster. En kallmurad naturstensmur markerar gränsen i norr längs landsvägen och i öster.  Ingångarna till kyrkogården består av två öppningar av stigports modell och en entré med grindstolpar.

Kyrkogården har gräsbeklädda kistgravplatser utmed de äldre kvarterens kanter. I de nyare kvarteren ligger gravplatserna i tätare parallella rader.

Det finns en Askgravlund som byggdes 2001 och består av en korsformad grusad yta, söder om gravkapellet. Vid gruskorsets huvudända står ett stort svart träkors och en vattenskulptur.

Klicka på länken här så kan man vandra runt på kyrkogården och se invändigt i kyrkan.

Välkommen att kontakta oss