Skolsamarbete i Domsjö-Hållängets distrikt

Svenska kyrkan vill vara en god kraft i barn och ungdomars liv.

Vår vision är att kyrkan ska finnas som en naturlig resurs att efterfråga i olika samarbeten. Vår förhoppning är att elever och personal i skolan ska ha förtroende att vända sig till kyrkan vid behöv, oavsett om det gäller undervisning, samtal eller krissituationer.

VI ERBJUDER

Julvandring.

Foto: M. Juntunen

Alla elever i åk 2 bjuds i december in till vårt julspel, en julvandring där barnen tillsammans med en guide får färdas genom olika scener ur Bibelns berättelse om den första julen. Barnen får på detta sätt möta olika bibliska karaktärer och uppleva berättelsen om julen och Jesu födelse på ett spännande sätt. Vi bjuder på frukt i slutet av vandringen.

Påskvandring.

Foto: Johannes Frandsen/Ikon

Elever i åk 3 är inför påskveckan välkomna till vår Påskvandring. Ett påskspel där eleverna tillsammans med en guide får vandra genom olika scener och miljöer som gestaltar Jesus sista dagar i livet, hans död och uppståndelse. Barnen får genom vandringen möta olika karaktärer som berättar om sin upplevelse av påskens drama. Vi bjuder på frukt i slutet av vandringen.

Allhelgonavandring.

Vi bjuder in till en vandring i allhelgonatid, ett tillfälle för eleverna i åk 5 att få lära sig mer om hur vi i vår kultur kan uppmärksamma en människas död och hur Halloween och Alla Helgons dag hänger ihop. Barnen kommer tillsammans med en guide och sina lärare att få vandra genom olika scener som illustrerar till exempel begravning och gravplats. Under vandringen kommer en ljuständning att ske och det finns tid för samtal och reflektion. Vi bjuder på frukt i slutet av vandringen. (anmälda klasser får ett informationsblad att skicka hem till vårdnadshavare)

Pilgrimsvandring.

Tystnad Foto: M.Juntunen

Åk7-9. (I samband med skolstart eller vid ett senare tillfälle.)
Tillsammans med eleverna och deras mentorer ger vi oss av på en gruppstärkande vandring i vårt närområde. Vi samtalar när vi vandrar, men går också ibland i tystnad. Vi gör fem stopp med olika övningar utifrån orden FRIHET, ENKELHET, BEKYMMERSLÖSHET, TYSTNAD och LÅNGSAMHET. Vi pratar om stress och vikten av att varva ner när kraven är höga. Vi ger oss tid att fundera över oss själva och våra medmänniskor.

Program för alla årskurser

Samverkan på temadagar.

Planerar ni en temadag/-vecka om relationer, sex, vänskap, tro/andlighet, hälsa, etik eller likande? kontakta oss gärna så kan vi vara med och medarbeta vid ett sådant tillfälle. Vi samarbetar gärna med skolor kring värdegrundsfrågor av olika slag, utifrån era behov och önskemål samt vår mångåriga kompetens att jobba med barn och ungdomar.

Kyrka + skola + samhälle

Vi tror att det krävs samverkan mellan olika yrkeskategorier och samhällsinstanser för att bygga ett starkt, öppet och tryggt samhälle, speciellt för barn och unga. Där är kyrkan en viktig pusselbit. Vi finns på olika platser där barn och ungdomar rör sig, och vi samarbetar gärna med skola, föreningsliv och myndigheter för att öka barn och ungdomars trygghet och möjlighet att bli sedda, bekräftade och lyssnade på. I Domsjö kyrka gör vi så här:

Vi rastvandrar på alla skolor

Genom att röra oss på skolorna i Domsjöområdet stärker vi närvaron av vuxna  och ökar möjligheten att upptcka till exempel utanförskap och mobbning. Vi finns på plats på era skolor för att öka möjligheten för eleverna att samtala och interagera med trygga vuxna.

Vi nattvandrar

Nattvandrare Foto: M. Juntunen

I samverkan med Örnsköldsviks kommun, BRÅ (brottsförebyggande rådet) och föreningslivet i Domsjö deltar vi under våren och hösten 2023 i en provperiod med lokal nattvandring. Det innebär att vi tillsammans med föräldrar får föreningarna i Domsjö rör oss utomhus under fredagskvällar. Syftet med nattvandring är att öka närvaron av vuxna där barn och ungdomar rör sig och därigenom förebygga brott och skadegörelse.

Vi är med i Lokala trygghetsgruppen

Under ett par tillfällen per termin träffar representanter från Domsjö kyrkas barn - och ungdomsarbetslag rektorer, polis, fältassistenter och fritidsledare från kommunen för att samverka kring tryggheten i Domsjöområdet. Trygghetsgruppen är ett bra forum för att bygga relationer och utveckla kärnan av att vi jobbar mot samma mål med samma människor.

Krishantering

Minnesstund Foto: M.Juntunen

Även fast man inte vill det så hamnar vi i kris ibland, även i skolan. I händelse av en olycka eller dödsfall så finns vi som en extra resurs för elever, lärare och övrig personal i skolans kris- och sorgearbete. Det kan röra sig om samtalsstöd, anordnande av minnesstund, ljuständning eller att finnas i skolans lokaler som extra vuxna.