Någon att samtala med

Det finns ögonblick då det känns både tungt och mörkt. Stunder när vi verkligen behöver hjälp och stöd.

När livet vänds upp och ner, när livet gör ont att leva, när det inte blev som man hade tänkt sig - gör det skillnad att få samtala med någon.

Kyrkan finns för dig i medgång och motgång. Präster och diakoner finns för dig och har tystnadsplikt

Samtalsstöd
När livet är svårt kan du behöva prata med någon. Hör av dig till Svenska kyrkan när du vill prata med en präst eller en diakon. Du behöver inte vara kristen eller medlem i Svenska kyrkan, och det kostar ingenting. Vi finns här för dig oavsett ålder och livssituation.

Med en präst eller diakon kan du prata om allt
Samtal med en präst eller en diakon i Svenska kyrkan kallar vi ofta för själavårdssamtal. För präster och diakoner är tron på Gud självklar, men du behöver inte tillhöra Svenska kyrkan eller vara troende. Du får – men behöver inte – prata om Gud, läsa Bibeln eller be när du talar med en präst eller diakon.

Kanske vill du bikta dig. Bikt innebär att du får du ta emot Guds förlåtelse och du får hjälp att förlåta dig själv för något som tynger dig. Tag kontakt med någon av prästerna.

Du kan få samtalsstöd via telefon, digitalt eller i ett personligt möte. Kontakta din församling om du vill boka tid för ett samtal. Präster och diakoner finns också i sjukhuskyrkan.

Svenska kyrkans familjerådgivning i Härnösands stift är till för er som behöver hjälp med era relationer på ett eller annat sätt.

Klicka in på länken för mer information och kontaktuppgifter:

Vårsta Diakoni Familjerådgivning

Handlingsplanen BLEUS:

1.        Bemöt/ta kontakt, avgör om det är akut kris, ring 112

2.        Lyssna till berättelsen

3.        Erbjud  stöd och hjälp, du är inte ensam, det finns hjälp att få.

4.        Uppmuntra till kontakt med vården.

5.        Stötta  genom att uppmuntra att ta kontakt med andra, som familj och vänner.

Källa: Första hjälpen till psykisk hälsa (sprids via NASP vid Karolinska institutet) NASP = Nationellt centrum för Suicidforskning och Prevention.

Välkommen att kontakta våra präster och diakoner

Petter Nordlander

Mer om Petter Nordlander