Foto: Robert Westman

Anundsjö Kyrkogård

Kyrkogården omsluter Kyrkan helt men har sin största utsträckning ned åt norr och ned mot Anundsjösjön i öster. En trädkrans av Björk omgärdar kyrkogårdens alla delar. Det finns fyra entréer som markeras med stora stenpelare.

Kyrkogården har utökats genom åren från mitten av 1400-talet tills nu med olika områden och olika gravskick. Den äldsta delen av kyrkogården runt kyrkan har en del grusgravar och gravanordningar från mestadels åren omkring sekelskiftet 1900, resten av området benämnt som Gamla kyrkogården består av gräsbeklädda kistgravplatser.

Området benämnt som Mellan kyrkogården är från 1944 och har gräsbeklädda kistgravplatser i täta rader och längst ned en Askgravplats byggd 2019.

Det senast tillbyggda området är från 1957 och är benämnt Nya kyrkogården. Här finns många gräsbeklädda kistgravplatser, specifika urngravplatser, en numera stängd Kistgravlund och en Askgravlund från 1993. Vid Askgravlunden finns också grunden till en kyrka från 1200-talet som är markerad med ett stort träkors.

Klicka på länken här så kan man vandra runt på kyrkogården och se invändigt i kyrkan.

Anundsjö och Skorpeds kyrkogårdar