Foto: Magnus Aronsson /IKON

Vigsel

Bröllop är fest. Ett minne för livet. Inte bara för dem som gifter sig utan också för släkt och vänner.

När ett par gifter sig, eller välsignas i kyrkan markerar de sin satsning inför Gud, människor och sig själva. Där kan finnas blandade känslor och livserfarenheter bakom, men nu tar de ett gemensamt steg mot framtiden och det behöver firas. Denna dag kan bli en av livets höjdpunkter.

Så går det till att vigas i kyrkan
Om man vill gifta sig i kyrkan ska man anmäla det till pastorsexpeditionen som ansvarar för bokningar av präst och kyrka. Det vanliga är sedan att paret före vigseln träffar vigselprästen för att samtala kring vigselns innebörd och gå igenom vigselgudstjänsten.

Vigselgudstjänsten har en fast struktur, men det finns möjlighet att till viss del anpassa den efter sina önskemål. Ofta kan man påverka både valet av psalmer, böner och textläsning. Det kan i detta läge vara givande att samtala med den musiker som ska spela vid vigseln. Brudparet kan också fritt få formulera löftena i samråd med prästen, förutsatt att de fortfarande innehåller avsikten att ”älska varandra i nöd och lust tills döden skiljer dem åt”.

Att vigas i kyrkan kostar inget om man tillhör Svenska kyrkan. Kostnader för extra sång och musik kan dock tillkomma.

(1 Kor 13:4--7, 13)

Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst. Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont. Den finner inte glädje i orätten, men gläds med sanningen.Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den. Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken.

En ung tjej med jeansjacka står utomhus och tittar ner i mobiltelefonen.

Pastorsexpeditionen

Information och öppettider