Foto: Alex Giacomini /Ikon

Konfirmation

Vad är konfirmation? Det är en bekräftelse av dopet och en plats där du får möjlighet att ställa alla stora frågor. Vem är jag? Vem kan jag lita på? Finns Gud? Vem är normal? Har alla samma chans? Du är inte ensam att fundera över livet.

Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan.
Konfirmationen  handlar om livet och allt som livet rymmer: dig och dina kompisar, familj, kärleken, tro, tvivel, relationer, orättvisor, Jesus och Gud.

Konfirmation 2024

Inbjudan till konfirmation 2024 Foto: Malin Björnfot

De tolv äventyren

Livet är ett äventyr som precis har börjat.
Hänger du med på konfan får du åka på läger i Munkviken och uppleva minst tolv stora och små äventyr.

Förutom några träffar på hemmaplan kommer största delen av konfirmation äga rum på Munkvikens lägergård.

Två gånger åker vi till den mysiga och spännande gården vid havet där det finns äventyrsbana, kanoter, härlig strand och andra roliga aktiviteter. Här kommer du att möta 12 inre och yttre utmaningar som lär dig mer om dig själv, dina vänner, livet och Gud.

I januari träffas vi för en kickoff där du får lära känna konfakompisar. Förutom dem från din egen skola kommer du också att träffa ungdomar från Malå och Sorsele. Konfirmation avslutas med en härlig veckas sommarläger och konfirmationsgudstjänst.

Viktiga datum

• 5 december Infoträff i Norsjö församlingshem kl 18.00-18.30.
  • 12 december sista anmälningsdagen.
  • 9 januari Kickoff i Malå.
  • 5-6 mars Läger i Malå.
  • 9-12 maj Läger i Munkviken.
  • 11-17 augusti Läger i Munkviken.
  • aug/ sept Konfirmationsgudstjänst.

Konfirmation riktar sig till ungdomar i årskurs 8 men självklart är ungdomar i årskurs 9 också välkomna.

Har du några frågor, hör av dig!
Kontaktuppgifter hittar du längst ner på sidan.

Klicka på bilden för att komma till anmälan

Bildspel från konfirmation 2023

Vanliga frågor om konfirmation

Kan jag konfirmera mig om mina föräldrar inte är med i Svenska kyrkan?
Ja, det går bra. Det enda som behövs är att du är döpt och är medlem i Svenska kyrkan (eller i en annan evangelisk-luthersk kyrka). Är du inte döpt innan du börjar kan du bli det under konfirmandtiden. Dina föräldrar blir i så fall tillfrågade först.

Jag är inte döpt - Kan jag konfirmera mig ändå?
Ja, du kan anmäla dig till konfirmation även om du inte är döpt. Innan det är dags för konfirmationsgudstjänst behöver du döpas. De som har hand om konfirmandtiden hjälper dig ordna det.

Kan jag konfirmera mig i en annan församling?
Ja, du kan välja att konfirmeras i vilken församling du vill. Välkommen att ta kontakt!

Jag är 16 år och vill konfirmeras - Hur gör jag?
Det finns ingen övre åldersgräns för konfirmation. Kontakta församlingen och fråga vilka alternativ som finns för dig.

Någon sitter och jobbar på en laptop.

Personuppgiftsbehandling

Här kan du läsa mer om hur Norsjö församling hanterar dina personuppgifter enligt GDPR.