Blommor & transport

blommor

Traditionella blomsteruppsättningar är ofta kostsamma för både plånboken och miljön. Blommor odlas oftast utomlands och medför långa frakter och är i många fall besprutade. I din lokala blomsterbutik kan du fråga efter närodlade säsongs-växter. Det är lika vackert att plocka kvistar och blommor ute i naturen eller i din trädgård och göra en egen uppsättning till kistan. Att dekorera kistan med personliga föremål är vackert och visar omtanke.Du kan låna ett av församlingens egna bårtäcken eller tillverka ett eget av återvunnen ekologisk textil, då blir behovet av blommor inte lika stort.

transport

Transporter i samband med att någon avlider kan förekomma och är ofta det som påverkar miljön mest. Om du anlitar en begravningsbyrå, välj då en byrå som kan erbjuda transportmedel med fossilfri eller elektrisk drift. Om du själv ordnar med transporten blir det billigare. Några av transporterna ingår i begravningsavgiften, exempelvis mellan ceremonilokal och kylrum om det är inom församlingens gränser.