Foto: ikon

Så kan du hjälpa Ukraina

Nyhet Publicerad

Många av oss känner oro och engagemang för Ukraina och viljan att få göra något för att hjälpa till är stor. Just nu stödjer du människorna i Ukraina bäst genom att ge en ekonomisk gåva till svenska hjälporganisationer som redan har ett etablerat arbete i Ukraina eller dess grannländer.

Ingen kan göra allt men alla kan vi göra något.

Mörrum-Elleholms församling har tyvärr inte möjlighet att ta emot saker, kläder med mera för att förmedla vidare till Ukraina. Men swisha gärna en slant till Act Svenska kyrkans internationella arbete. De har människor på plats för att hjälpa.

ACT Svenska kyrkans internationella arbete har människor på plats för att hjälpa. Swishnummer: 900 1223. Skriv AKUT i meddelandefältet, så kommer din gåva direkt till Ukraina.

Ge din gåva till Ukraina

Act Svenska kyrkan har skriver så här:

"I en kaotisk situation är det viktigt att hjälp ges under så ordnade former som möjligt. Därför stöttar Act Svenska kyrkan lokala aktörer som redan finns på plats. Vi skickar inte kläder eller annat utan bidrar i stället med pengar som kan användas där det bäst behövs.Just nu är människors vilja att hjälpa till stor, men en av de stora utmaningarna är att hjälpen väller in okoordinerat från olika håll. Det bästa sättet att hjälpa är att stötta lokala aktörer som redan har nätverk och kan bedöma behoven på plats.Vill ni göra något lokalt så arrangera gärna en loppis eller likande där till exempel insamlade kläder blir till pengar som kan användas till Act Svenska kyrkans arbete."