Markaryds kyrka
Foto: Magdalena Bäckman

Kyrkan, kapell och lokaler

är belägen väster om Markaryd, längs väg 15 mot Halmstad.
På platsen har troligen funnits en kyrka sedan 1100-talet. Nuvarande kyrka är uppförd 1854-55 och invigd 1857. Tornet är dock från 1795 och klarade sig till stor del vid en brand 1851. Orgeln är byggd av Mårtenssons i Lund år 1975. En kororgel tillverkad av Smedmans i Lidköping tillkom år 1994. Kyrkan rymmer 680 personer.

ligger på Storgatan 19 i Markaryd.
Det är ett kapell med församlingshem och församlingsexpedition som uppfördes 1968-70 och invigdes 1971. Namnet Germund kommer från den första Markarydsbon man känner till. I anslutning till kapellet finns en klockstapel som spelar psalmer efter kyrkoåret.
Förutom församlingssammankomster, barn- och ungdomsverksamhet och annan församlingsverksamhet används flera av lokalerna i församlingshemsdelen till uthyrning till föreningar m.fl. Germunds kapell rymmer 130 personer.

är belägen på Diligensvägen 2 i Timsfors.
Med syföreningen som drivkraft, bidrag från Stiftelsen Markaryds församlingshem samt donationer och gåvor kom Timsfors församlingshem och kapell till. Det invigdes hösten1982. En klockstapel uppfördes senare och kunde invigas 1992. Förutom församlingssammankomster och barnverksamhet används lokaler i församlingshemsdelen till uthyrning till föreningar m.fl. Timsfors kapell rymmer 110 personer. Församlingssalen rymmer 60 pers.

Sockenstugan

är belägen väster om Markaryd längs väg 15 mot Halmstad. Fram till 2005 låg den norra sidan om väg 15 men flyttades då vägen lades om som ett led i ändrade anslutningsvägar vid ombyggnad av väg E4. Sockenstugan uppfördes omkring år 1850. Den används förutom till kyrkkaffe och andra  församlings- sammankomster ofta till minnesstunder efter begravningar och till uthyrning till föreningar m.fl. Här finns plats för 50 personer.

Gravkapellet-bårhuset

I bårhuset finns även gravkapellet. Detta kan användas vid begravningsceremonier, även de som inte följer Svenska kyrkans ordning. I gravkapellet ryms ca. 25 personer.

Personal och förrådsbyggnaden

innehåller även kyrkogårdsexpeditionen, förråd med handredskap till gravskötsel för utlåning samt toalett för kyrkogårdens besökare.

Toalettbyggnaden

innehåller toaletter för kyrkogårdens besökare samt förråd med handredskap till gravskötsel för utlåning.

I Germundsgården, Timsfors församlingshem och i Sockenstugan finns det lokaler i olika storlekar och med olika utrustning att hyra. Några av lokalerna har kök i anslutning.

Vid all uthyrning gäller sprit och rökförbud.
Bokning av lokal kan inte göras mer än sex månader i förväg.
Ändamålet med den verksamhet för vilken lokalerna uthyrs får inte strida mot kristen tro och andaktsutövning eller mot den grundläggande principen om alla människors lika värde.

Det finns möjlighet att hyra dukar eller beställa städning/vaktmästarhjälp.
För information om tillgänglighet, utrustning och priser, kontakta Camilla.SjoNilsson@svenskakyrkan.se tel. 0433 -750 88.
Vi ber dig läsa de säkerhetsföreskrifter som finns uppsatta i köket i anslutning till den lokal du hyr eller lånar.
Lokaler bokas via församlingsexpeditionen på tel. 0433 - 750 80.

lokalutlåning

I samband med dop, konfirmation, vigsel eller begravning, erbjuder församlingen sina medlemmar gratis lån av samlingslokaler.

Städning, vaktmästarhjälp, lån av dukar m.m. ingår inte.