Foto: Magnus Aronson/Ikon

Svenska Kyrkans Unga: Alla som får rösta bör göra det

Inför kyrkovalet tycker Alfred Edehagen, distriktsordförande för svenska Kyrkans Unga i Luleå stift, att det är viktigt att rösta – nästan viktigast för de unga väljarna.

I våras valdes Alfred Edehagen från Luleå till distriktsordförande för Svenska Kyrkans Unga i Luleå stift. Inför kyrkoval tycker han att de som kan rösta bör göra det.

– Jag tycker att samtliga som får och kan rösta bör göra det, dels för att ta vara på demokratin i detta land samt att få chansen att påverka. För ungdomar tycker jag nästan det är ännu viktigare att rösta, då det kan för vissa vara första gången som man verkligen får vara med och påverka, säger Alfred Edenhagen.​

För hans egen del har engagemanget i kyrkan varit mycket betydelsefullt.

– Främst hur det har hjälpt mig växa som person samt att det är via kyrkan som jag lärt känna mina närmaste vänner. Kyrkan skulle kunna göra mer kring engagemang och aktiviteter för ungdomar, gärna mer mellan församlingar, städer och stift, säger Alfred Edenhagen.