Foto: P-O Sjödin/Skellefteå pastorat

Skolpräst Nils drömjobb

Nils Hedlund har hittat drömjobbet som skolpräst på Solviks folkhögskola. Där får han kombinera sina båda präst- och lärarutbildningar.

Nils Hedlund blev präst i EFS 1989 och jobbade tolv år innan han mottogs som präst i Svenska kyrkan år 1991. Han läste också till gymnasielärare i historia och samhällskunskap och blev därefter erbjuden jobbet som skolpräst på Strömbäcks folkhögskola utanför Umeå.

Nära till Solvik

Busspendlandet mellan bostaden i Östanbäck och jobbet på Strömbäck utanför Umeå tog till sist ut sin rätt.
   – Det blev för jobbigt att pendla till slut. Varje gång han åkte förbi Solviks folkhögskola så tänkte han att nog vore nära och bra att få jobba där. Så jag har alltid tänkt att blir tjänsten som skolpräst på Solvik ledig, så ska jag i alla fall prova att söka den.
   Däremellan har Nils Hedlund arbetat i Kågedalens församling som kommiunister och nu senast som församlingsherde.

Läs mer på Skellefteå pastorats hemsida >

P-O Sjödin, Skellefteå pastorat