Foto: Jyrki Kallio-Koski

Samisk musiktradition lyfts på kyrkodagarna

De samiska kyrkodagarna arrangeras i Enare 5–7 augusti 2022. Det är femte gången som kyrkodagarna arrangeras, denna gång med temat "Helig Eld – Heligt Folk". Samernas musiktraditioner har en stark roll i programmet.

Att sjunga psalmer är en viktig del av samernas kyrkliga liv. Så skriver arrangörerna av de samiska kyrkodagarna när evenemangets musikkonserter presenteras, för just musiken binder ihop dagarna.

Bland andra uppträder vokalmusikern Anna Morottaja. En vokalmusiker använder enbart sin röst och hon kommer bland annat framföra traditionella enaresamiska livđer. Vid sidan av livđer kommer hon också härma naturljud, som att kackla som en gås eller kraxa som en ripa. I början av året släppte Anna Morottaja världens första livđeskiva.

Under samma konsert uppträder också sångaren och jojkaren Ingá-Máret Gaup-Juuso, som vann sångtävlingen Sámi Grand Prix 2022.

– Joiken är det centrala och med den kan man uttrycka många saker och känslor som är de viktigaste. Jag kommer att framföra också traditionella joikar och joikar med musik, berättar hon.​

Konserter

Fredag 5 augusti kl. 19.00

Psalmkonserten "Čále Jesus iežat gova"
Anna Näkkäläjärvi-Länsman och Raimo Paaso

Psalmer sjungs på det traditionella sättet. Konserte avslutas med en kvällsandakt som hålls av ärkebiskop Tapio Luoma.

Lördag 6 augusti kl. 19.00

Skoltsamiska låtar med ensemblen Čaʹppesrääʹstes
Aimo Aikio (gitarr) och Tero Harju (sång)

Tradtionella enaresamiska livđer, vokalmusik
Anna Morottaja

Traditionell samemusik med experimentell elektronisk musik och nyanser från indisk musik med bandet Tundra Electro
Ingá-Máret Gaup-Juuso och Patrick Shaw Iversen

Samiska kyrkodagarna 2022

Välkommen till de samiska kyrkodagarna 5–7 augusti i Enare! Deltagande är gratis. Ingen anmälan.

Till hemsidan >