Foto: Magnus Aronson/Ikon

Ekumenisk förbön för Ukraina i Luleå domkyrka

Tisdag den 29 mars går de kristna kyrkorna i Luleå samman och bjuder in till gemensam förbön i Luleå domkyrka, ett initiativ biskop Åsa Nyström hoppas inspirerar på fler orter.

De kristna kyrkorna i Luleå bjuder in till en gemensam förbönsstund med ljuständning med anledning av kriget i Ukraina. Förbönen äger rum i Luleå domkyrka, tisdag den 29 mars klockan 17.00.

– Vi behöver vara uthålliga i bönen, inte bara nu utan också framöver. Vi är många goda krafter som gör det här tillsammans i Luleå och jag hoppas att fler gör på liknande sätt i sina sammanhang, säger biskop Åsa Nyström.

Förbön kommer att varvas med sånger, bland annat sånger från Taizé, en kristen kommunitet i centrala Frankrike, som 2018 hade sitt första regionala möte i Lviv, Ukraina.

– När våldet i världen försöker skilja människor åt genom hat och rädsla behöver vi visa på den enhet som är kyrkans kallelse i världen – att visa på en enad och försonad mänsklighet. I bönen inför Gud är vi en gemenskap – inte många, säger André Jakobsson, regional kyrkoledare för Equmeniakyrkan.

Hålltider

16.30 Samling vid Luleå Missionskyrka, Skeppsbrogatan 29, för gemensam promenad till Luleå domkyrka.

17.00 Förbön med ljuständning, Luleå domkyrka. Medverkar gör bland andra biskop Åsa Nyström och André Jakobsson, regional kyrkoledare för Equmeniakyrkan.

Medverkande kyrkor

EFK, EFS, Equmeniakyrkan, Katolska kyrkan, Pingstkyrkan, rysk-ortodoxa församlingen, Svenska kyrkan

Affisch (pdf)