Foto: Emma Berkman/Luleå stift

Biskopens tal på Earth strike

Nyhet Publicerad Ändrad

Fredag den 27 september 2019 talade biskop Åsa Nyström på Earth Strike i Luleå. Här kan du läsa hennes tal.

Ett av de mest kända och älskade bibelorden är: ”Allt vad ni vill att människorna ska göra mot er, det ska ni också göra mot dem.” Det är ett bibelord som kommer i skarpt läge nu när vi oroar oss över de oerhörda och sorgliga klimatförändringar som vi ser framför oss.
   Vi i västvärlden använder jordens resurser på ett sådant sätt att det drabbar våra systrar och bröder på andra delar av jordklotet. Vi tar jordens resurser från de kommande generationerna, mänsklighetens barn, barnbarn och barnbarnsbarn. Allt vad vi vill att människorna ska göra mot oss, det gör vi verkligen inte mot dem.

Vårt sätt att leva förbrukar jordens resurser på ett orättfärdigt sätt. Vi behöver ställa om. Att ställa om kan vara smärtsamt, men också en befrielse. Att avstå från att klippa gräset, för att insekterna ska trivas bättre, att inte köpa nya kläder för att de jag har duger ett tag till, ger tid till annat – till vänskap, till återhämtning, till reflektion.

Men vi människor kan inte göra den omställning som behövs enbart på individnivå. Vi behöver modiga politiska beslut som ser längre än till nästa val, och vi medborgare behöver stödja dem genom vårt sätt att rösta. Vi behöver ett modigt näringsliv som ställer sig i framkant för en hållbar resursanvändning och vi enskilda kan stödja dem genom vad vi köper.

Vi vill vara en modig kyrka som i bön och handling kraftsamlar för skapelsens framtid. Vi vill vara en kyrka som respektfullt brukar jordens resurser, inte förbrukar.  Vi vill tillsammans med alla goda krafter göra den omställning som är nödvändig för vår planets framtid.

I dag släpper vi biskopar i Svenska kyrkan ett klimatbrev – ett brev till oss alla. Du kan läsa det på svenskakyrkan.se/klimatbrevet
   Vi skriver om vår planets utsatta läge, vad som behövs nu för att värna den, men också om vårt hopp.

Gud ger kraft till handling. Varje människa kan vara en kraftfull medskapare. Så låt oss hjälpas åt. För Guds skull. För livets skull.

Amen.

Jordklotet.

Ett biskopsbrev om klimatet

Klimatkrisen är både en existentiell och andlig kris. Många känner oro, skuld och ångest. Hur ser vår framtid på jorden ut Nu är tid för hopp och handling.

Earth strike

Earth Strike arrangeras runt om i Sverige och övriga världen av rörelsen Fridays For Future.