Biskopen och ärkebiskopen mötte värme i ett kyligt Jokkmokk

Jokkmokk bjöd -24 grader på torsdagen den 7 februari när Luleå stifts biskop Åsa Nyström besökte församlingen och Jokkmokks marknad tillsammans med ärkebiskop Antje Jackelén.

Termometern visade omkring -24 grader när inledningsgudstjänsten började på torsdagsmorgonen. Men inne i Jokkmokks kyrka var det varmt och fullsatt. Gudstjänsten är en del av invigningen när Jokkmokks marknad påbörjas, i år den 414:e i ordningen.

Uppskattat möte med tidigare kontraktsprosten

Biskop Åsa Nyström kom till Jokkmokk redan på onsdagskvällen, den samiska nationaldagen. Hon delog då i det officiella firandet och besökte sedan Johan Märak, välkänd och omtyckt samisk kulturbärare, präst och tidigare kyrkoherde och kontraktsprost.

Kom ihåg, den här marknaden är till för att bära fram glädje, till varandra och dem vi möter.

Gotthard Nilsson, kyrkoherde

värmande gudstjänst i fullsatt kyrka

På torsdagen deltog Åsa Nyström i inledningsgudstjänsten tillsammans med ärkebiskop Antje Jackelén, som predikade utifrån Jesaja 40:26-31. Inledningsvis talade hon bland annat om reformationens tanke att människor skulle få tillgång till Bibeln och katekesen på sitt eget språk, och knöt ihop det med de översättningar som nu gjorts och görs till de samiska språken. Läs hela predikan via länk nedan.

Möten med samiska rådet, Sametinget och Saminuorra

Under eftermiddagen åt biskopen och ärkebiskopen lunch med Samiska rådet inom Svenska kyrkan, för att senare möta representanter från Sametingets och Saminuorra.

På fredagen deltog biskop Åsa Nyström i samiska rådets sammanträde i Boden. Ärkebiskopen närvarade vid den ekumeniska morgonbönen i Jokkmokks gamla kyrka.

Fem biskopar står i ett stort utomhustält. En av dem står i en talarstol med ena handen höjd, och talar i en mikrofon.

Predikan vid Jokkmokks marknad

Ärkebiskop Antje Jackeléns predikan vid inledningsgudstjänsten för Jokkmokks marknad den 7 februari 2019 i Jokkmokks kyrka.

Ärkebiskopens fastebok – en lekfull fjällvandring längs Pärlälven

Nu finns Ärkebiskopens fastebok 2019 för beställning. Den är skriven av Martin Lönnebo och tar med läsaren längs Pärlälven i Lappland..