Biskopen: Du är inte ensam i din sorg

Inför allhelgonahelgen delar biskop Åsa Nyström ett samtal om sorg, hopp och förtröstan. Samtalet är inspelat i Karlsvik, Luleå.

Den kommande allhelgonahelgen blir den andra i den pågående pandemin. Biskop Åsa Nyströms och Svenska kyrkans budskap är att "du är inte ensam".

– Det betyder att du inte är ensam att sörja, det finns många som sörjer med dig. Det betyder också, du är inte ensam i din sorg. I våra kyrkor och sammanhang kan vi både få dela sorgen med andra men också få bärkraft i sorgen genom musik, gudstänst, samtal – kanske en måltid eller kaffekopp, säger Åsa Nyström i en filmad intervju.

Helg som väcker både minnen och sorg

Under allhelgonahelgen får många människor tillfälle att minnas dem som lämnat oss. Det är en helg som väcker både goda minnen och sorg. På flera ställen i Bibeln nämns hoppet om att döden inte är slutet.

– Jag bär med mig tydliga minnen av att äldre släktingar till mig, när deras livskamrat har dött, verkligen har sörjt med hopp. De har sörjt djupt, att bli ensamma. Men det som gett dem bärkraft är hoppet om att få mötas igen, säger Åsa Nyström.

Att våga tro på att mötas igen hänger inte på oss själva och vår egen förhoppning, säger hon. Istället har det sin kraft och förankring i Gud själv.

– Den förtröstan har vuxit utifrån många människors erfarenhet av att Gud verkligen lever och är med, även i den mörkaste dal. På så vis kan vi också hoppas på att livet efter döden är sant.

Gud är en gud för de levande, ty för honom är alla levande

Ett bibelställe som Åsa Nyström själv känner starkt inför just i allhelgonatid, är Lukasevangeliet 20:38 där Jesus säger: "Gud är inte en gud för de döda utan för de levande, ty för honom är alla levande."

– Det betyder att när de vi älskar, ur vårt perspektiv, dör... Ur Guds perspektiv har de mer passerat en gräns som inte är definitiv för Gud, livet fortsätter. De är levande för Gud.

Själv kommer Åsa Nyström lyssna mycket på musik under helgen.

– Det finns så mycket vacker musik komponerad till just den här helgen. Du har Mozarts Requiem, Faurés Requiem, Brahms Requiem. Men jag vill självklart också gå i gudstjänst. Be, tänka, möta barn och barnbarn. Tända ljus på kyrkogården.

Allhelgonahelgen

Allhelgona är den tid på året då vi tillsammans med människor i Sverige och världen uppmärksammar och minns dem som har lämnat det här livet. Det är en helg då vi påminner oss om att döden finns, och drabbar oss alla. I kyrkan påminns vi också om att det finns hopp om ett liv efter döden.

Några personer och en kvinnlig präst sitter på stolar i en ring i en kyrka.

Stöd i sorgen

Det finns ett liv efter döden – också för dig som blir kvar. I kyrkan kan du dela sorgen med någon som lyssnar och förstår.