Foto: Emma Berkman/Luleå stift

Bishop Graham på besök i Luleå stift

Bishop Graham Usher, Norwichs stift i England, är på besök i Luleå stift. Det är hans första besök sedan han vigdes 2019. Han reser tillsammans med biskopskaplanen Sally Theakston, från Umeå i söder till Kiruna i norr.

För första gången är bishop Graham Usher i Luleå stift. Med på resan är också Sally Theakston, biskopskaplan. De började sitt besök i Umeå där de mötte medarbetare i Ålidhemskyrkan och Sjukhuskyrkan. I Lövånger fick de lära sig om församlingens integrationsarbete innan övernattning i Lövångers kyrkstad.

Arbete med stiftets vision

Graham Usher tillträdde som biskop i Norwich stift 2019, han är den 72:a biskopen i ordningen. Ett område som ligger honom extra varmt om hjärtat är hållbarhet. Han är också utnämnd att leda den engelska kyrkans program för hållbarhetsarbete.

Ett annat område han fokuserar särskilt på är en vision för stiftet. Pandemin har gett honom mer tid att reflektera över vad han får höra, och stiftet arbetar nu med ett program för att fånga upp bland annat ”pastoral caring” och ”ett liv av bön”.

– Vi har 658 kyrkor i stiftet. Varje liten by har en stor, vacker medeltida kyrkan, stor som er domkyrka, där det bor 150 personer eller färre. Det är en stor utmaning för små församlingar som lägger mycket kraft insamlingar för kyrkan. Sedan har de ingen kraft till resten av uppdraget, säger Graham Usher.

Han menar att Norwich stift vill leva i budskapet om hopp, till sina församlingar, och hjälpa dem ändra berättelsen till en om hopp och tillväxt?

– Jag vill uppmuntra våra församlingar att vara inbjudande. En biskop kan säga vad en biskop vill, men det är människor emellan evangelisation sker. Om kyrkan är det bästa du går till under veckan vill du säkert bjuda in fler att följa med, säger Graham Usher.

Efterlängtat besök i Sverige

Det är inte första gången Graham Usher är i Sverige. Som ung scout deltog han i ett läger i södra Sverige. Däremot är det första gången i Luleå stift, ett besök som varit efterlängtat.

Efter kvällsmässa i Luleå domkyrka fortsätter resan norrut till Kiruna, för fler möten med församlingsmedarbetare innan vistelsen avslutas med nattåget tillbaka till Arlanda. Ett möte som inte är plannerat, men som Graham Usher hoppas på, är det med skogens konung:

– Jag har inte mött någon älg ännu, inte någon ren heller, det ser jag verkligen fram emot!

Norwich cathedral.

Vänstiftet Norwich i England

Sedan 2002 har Luleå stift kontakter med Norwich stift som ligger cirka 20 mil nordöst om London. Norwich är en historisk plats med en mycket välkänd katedral från 1000-talet.

Borgågemenskapen

Borgågemenskapen är en kyrkogemenskap som rymmer de lutherska och anglikanska kyrkorna i Norden, Baltikum och på de brittiska öarna.

Norwich stift

The Diocese of Norwich sträcker sig över Norfolk och Waveney i östra England. I stiftet finns 658 kyrkor i 20 mindre geografiska indelningar, liknande kontrakt.

Till webbplatsen