"Befriande att slippa hejda den nionde personen"

Nyhet Publicerad Ändrad

Den 1 juni anpassades restriktionerna för att bli mer träffsäkra. Bland annat kan 50 personer, sittande på anvisad plats, samlas till gudstjänst inomhus. Med anledning av detta skrev biskop Åsa Nyström till kyrkoherdarna i Luleå stift.

Den 1 juni är det åter möjligt för upp till 50 personer att fira gudstjänst tillsammans, sittandes inomhus. Anpassningen av gällande restriktioner gläder biskop Åsa Nyström, även om läget fortfarande är bekymmersamt i Norrbotten.
   – Luleå stift är stort, det är stor skillnad mellan till exempel Sorsele och Dorotea där inga smittade registrerades förra veckan och Kiruna där smittläget är värre än tidigare.

uppmuntran att fortsätta sändningar

I ett brev till kyrkoherdarna i Luleå stift uppmuntrar Åsa Nyström kyrkoherdarna att fortsätta med digitala sändningar av gudstjänster, vilka spelar stor roll i människors liv.
   – Jag tror inte att det kommer stora folkskaror till att börja med, men det är befriande att slippa hejda den nionde personen. Nu kan vi välkomna, nu får vi tillsammans lyssna till Bibelns texter och be, säger Åsa Nyström.

Information om anpassning av åtgärder, på Folkhälsomyndighetens hemsida

Max antal deltagare

Arrangemang inomhus utan anvisade sittplatser
8 personer (begravningar 20 personer)

Arrangemang inomhus med anvisade sittplatser
1 m mellan sällskap med max 4 personer. Max 50 personer.

Arrangemang utomhus utan anvisade sittplatser
1 person per 5 kvm yta, max 100 personer.

Arrangemang utomhus med anvisade platser
1 m mellan sällskap med max 4 personer. Max 500 personer.

Läs mer på Folkhälsomyndighetens hemsida

Leende kvinna med kaffekopp i handen står i sin trädgård och pratar med granne på andra sidan häcken.

Covid-19

Covid-19 sprids fortfarande i samhället men räknas inte längre som en samhällsfarlig sjukdom.

Bön i coronatid med biskop Åsa Nyström

Biskop Åsa Nyström har formulerat en bön i denna oroliga tid. Läs den eller se filmen med bön och ljuständning i Luleå domkyrka.

En person sitter i en soffa med sin dator i knät och följer en digital gudstjänst.

Digitala gudstjänster och evenemang

Många församlingar sänder gudstjänster och andra evenemang på webben. I vår gemensamma kalender hittar du sändningarna. Du kan också se eller höra en del av våra gudstjänster via SVT eller Sveriges radio.