Sverigedemokraterna

Nina Markström Svarvare, kandidat i Luleå domkyrkoförsamling, svarar på fyra frågor inför kyrkovalet.

1. Varför ska man lägga sin röst på er?

Kyrkan är något som alla svenskar har någon slags relation till, som man besöker vid olika högtider oavsett tro eller ej. Kyrkan bär på ett tusenårigt kulturarv med kristna traditioner som vi värnar om och vill bevara.

Nina Markström Svarvare, kandidat för Sverigedemokraterna, Luleå domkyrkoförsamling. Foto: Viveka Österman, Veken

2. Nämn tre områden ni vill prioritera de kommande fyra åren.

Värna om de kristna värderingarna och traditionerna.
Bevara kyrkobyggnader.
Häva det stora medlemstappet i Svenska kyrkan, medlemmar behöver känna mer delaktighet.

3. Varför ska man vara medlem och engagera sig i Svenska kyrkan?

En mindre politisk och mer medlemsstyrd kyrka kan få fler att engagera sig. Att vara medlem i Svenska kyrkan borde också innebära en möjlighet att vara med och påverka inte bara ett förpliktigande att betala kyrkoskatt.

4. Vad är den största utmaningen för Svenska kyrkans sociala arbete, diakonin?

Pandemin har lett till att många människor både unga och äldre mår dåligt, många känner psykisk press, isolering och ensamhet. Utmaningen i detta IT-samhälle blir att även finna de hjälpbehövande som står utanför teknologin.