Foto: Hungarian Interchurch Aid /Ikon

Bli stödperson eller stödfamilj

Kan du tänka dig att hjälpa en familj eller ensamkommande person på flykt? Anmäl ditt intresse här så kontaktar vi dig när behovet finns. Behärskar du även ett annat språk kan du behövas som tolkhjälp.

Svenska kyrkan söker stödpersoner, stödfamiljer och tolkhjälp

Just nu är det många som undrar hur man på bästa sätt kan hjälpa människor som flyr undan kriget i Ukraina. Ett sätt är att bli volontär i Svenska kyrkan.
Svenska kyrkan i Luleå vill skapa ett nätverk av volontärer som kan hjälpa till när flyktingar kommer till Luleå. Här kan du anmäla dig till nätverket.

Vill du bidra med pengar kan du swisha ett valfritt belopp till Act Svenska kyrkan 900 1223. Skriv AKUT i meddelandefältet.
Läs mer: Det här gör Act Svenska kyrkan i Ukraina

Om du har frågor som rör insamlingar av kläder och saker, kontakta Röda korset lokalt: Röda korset i Luleå kommun

Du kan även kontakta Rädda barnen om du vill engagera dig:
Rädda barnen Luleå-Gammelstad

Vi söker stödfamiljer

• som åtar sig att besöka/bjuda hem familjen och berättar om hur det är att vara familj i Luleå. Låter barnen vara barn och leka med varandra, språkbarriären brukar snabbt försvinna mellan barn.
  • som följer med skolbarn och föräldrarna till deras första skoldag.
  • som visar runt i området där familjen bor.
  • som vill vara vän och den som man kan fråga om hur saker fungerar i vårt land. Man behöver inte kunna svara på allt men kan tipsa om var man hittar info om just det som efterfrågas.
  • som besöker/hör av sig med jämna mellanrum under de första månaderna i Luleå.

Vi söker stödpersoner till ensamkommande yngre och äldre

• som åtar sig att fika på stan/besöka eller bjuda hem personer för att berätta hur det är att bo och leva i Luleå.
  • som visar runt i området där personen bor.
  • som besöker/hör av sig med jämna mellanrum under de första månaderna i Luleå.

Vi söker tolkhjälp till dem som inte behärskar engelska

• som hjälper till med tolkning, ingen myndighetstolkning.

Intresseanmälan

Hör av dig till någon av oss om du är intresserad av att bli stödfamilj, stödperson eller vill fungera som tolkhjälp.

En törnekrona hänger runt ett krucifix.

Livets seger över döden!

En påskhälsning från domprost Charlott Rehnman

Svenska flaggan och Ukrainska flaggan vajar i varsin flaggstång.

Tillsammans kan vi göra skillnad

En hälsning från kyrkoherde Richard Marklund

Nord-nordiska biskopar fördömer den ryska invasionen i Ukraina

De fem biskoparna i norra Finland, Sverige och Norge har tillsammans skrivit ett uttalande med anledning av kriget i Ukraina.

Bön för fred i Ukraina

Biskop Åsa Nyström delar en bön för Ukraina i en tid av ofred och lidande.