S:t Lars kyrka

S:t Lars kyrka ligger mitt i Linköping, vid korsningen mellan Storgatan och S:t Larsgatan. Det är en till utseendet klassisk 1800-talskyrka, med ett tämligen karaktäristiskt torn. De nedre fyra våningarna av kyrkans torn är från medeltiden. I tornet finns ett fint klockspel som spelar för stadens invånare fem gånger per dag. Inne i kyrkan märks först avsaknaden av en traditionell altartavla. Istället finns en "korvägg" i marmor som omsluter nästan hela koret. De tidigare altartavlorna (2 st), målade av Pehr Hörberg sitter numera placerade på var sin sida om stora orgeln. Längst ner i kyrkan finns församlingsrummet där olika grupper kan träffas och på kyrktorget finns plats för kyrkkaffe m.m. Vid kyrkans tidigare norra porten finns kyrkans dopplatsen. Porten har blivit ersatt av ett glaskonstverk av Staffan Löwstedt. Läs mer om S:t Lars kyrka.