Skolprogram årskurs 1-6

Med skolans nya läroplan finns många möjligheter till samarbete mellan skolan och kyrkan. Inom ämnen som religion, naturkunskap, geografi, historia och bild ser vi många intressanta beröringspunkter. Ett besök i Linköpings domkyrka innebär att eleverna får del av ett stort kulturarv med symboler från medeltidens kyrka fram till våra dagar…I kyrkan finns spår från alla tider och tankegångar därifrån. Vi kan på ett levande sätt berätta och samtala kring kyrkans olika högtider, bibelberättelser och historia. Vi funderar tillsammans omkring viktiga frågor som kärlek, relationer och döden under medeltidsvalven.

Domkyrkan är öppen från nio på morgonen och hela skoldagen.  Ibland är det bön, mässa, begravning eller orgellektion, så det är säkrast att ni hör av er innan om ni vill komma med en grupp till Domkyrkan utan att delta i något av våra program!
Under vårens alla skolutflykter är det många som besöker Domkyrkan.  Vi hjälper er gärna med en kort presentation av kyrkan. Vi hoppas att ni finner något i vårt utbud lockande -  något som fördjupar och berikar er undervisning! Att besöka domkyrkan och gå på visning är gratis!

Årskurs 1-3

Guidning i Linköpings Domkyrka
Rundvandring med en presentation av människor och händelser i Domkyrkan alltsedan 1100-talet till våra dagar.

Upptäck Domkyrkan
Eleverna får själva gå runt i katedralen och markera ut några platser de tycker är spännande eller speciella, sedan gör vi en rundvandring tillsammans och samtalar om de platser eleverna har fastnat för.

Gamla och nya testamentet
I dramatiseringar och lek får barnen lära känna Jesu liv  eller Gamla testamentets spännande historia och betydelse.

Med ljus och lykta
Upplevelsevandring genom kyrkoåret. Vi vandrar genom kyrkan och stannar upp vid några högtider. Från advent via jul, kyndelsmässodagen, fastan, påsken, några av sommarens högtider till allhelgonatiden. Vi sjunger och lyssnar på psalmer. En kortfattad översikt över kyrkans år.

Detektiver i Domkyrkan
Vi letar efter ledtrådar i  små och stora detaljer i katedralen. Det kan vara bibelpersoner, kyrkohistoriska kännetecken eller något annat vi letar efter. Därefter går vi runt tillsammans och en pedagog berättar lite mer. Alla som vill får tända ljus. Ett program med mycket rörelse och egen upptäckarglädje.
Tidsåtgång 75 min.

Årskurs 4 - 6

Guidning i Linköpings Domkyrka

Upptäck Domkyrkan

Medeltiden i Domkyrkan
En rundvandring i kyrkan där ni får höra om kyrkbygget, klosterlivet och den medeltida katedralskolan. Några elever får klä ut sig.

Med ljus och lykta

En dag på medeltiden
Under mars månad bjuder vi in kommunens 4or och 5or till en upplevelsevandring där klasserna var för sig får uppleva katedralen under medeltiden. Vi klär om till medeltida kläder och reser med fantasins hjälp till 1300-talet och möter några av de personer som fanns i Linköping då.
Förmiddagar mellan 9.30 och 11.20

Kontaktperson: Jenni Skogsfors, 013- 30 37 15